ترکیه نرخ بهره را 3 درصد افزایش داد

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۳۴

 

گروه جهان| به ‌دنبال بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، دولت ترکیه تصمیم گرفت بهره بانکی را افزایش دهد. بانک مرکزی ترکیه در اطلاعیه‌یی فوری اعلام کرد که نرخ بهره را ۳درصد افزایش داده و به 16.5درصد رسانده است. در حال حاضر لیر ترکیه تقریبا ۱۹درصد از ارزش خود را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در برابر دلار امریکا از دست داده است. به گزارش یورونیوز، رییس بانک مرکزی گفته: «در زمان حساسی برای حفظ اعتبار سیاست پولی و بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران قرار داریم و این تصمیم را برای بهبود وضعیت اقتصادی اتخاذ کردیم.»

این در حالی است که اردوغان به عنوان دشمن نرخ بهره شناخته می‌شود و بارها خواستار کاهش هزینه‌های وام‌دهی برای افزایش رشد اعطای وام و شکوفا شدن اقتصاد ترکیه شده است؛ ضمن اینکه گفته می‌شود بانک مرکزی ترکیه هم تحت فشار سیاسی است. مقامات دولتی در ترکیه براین باورند دشمنان می‌خواهند با سفته‌بازی ارزش لیر ترکیه را کاهش دهند و اردوغان را با مشکل روبه‌رو کنند تا او نتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴ ژوئن به موفقیت دست یابد. در حالی به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نزدیک می‌شویم که اوضاع اقتصادی این کشور چندان مساعد به نظر نمی‌رسد و اردوغان تلاش دارد با هر تلاشی جلو بحران‌های اقتصادی را بگیرد که تاثیر منفی بر افکار عمومی ترکیه نگذارد. اقتصاد ترکیه که از ابتدای سال ۲۰۱۸ وضعیت مناسبی را تجربه نمی‌کند، شاهد کاهش ارزش پول ملی در ۵ ساله ابتدایی سال میلادی بوده است. رییس‌جمهوری ترکیه وعده داده در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش خواهد کرد، کنترل بیشتری بر بانک مرکزی اعمال کند. نهادی به صورت کامل تحت نظر دولت این کشور نیست.

روزنامه ینی‌شفق نزدیک به دولت ترکیه در گزارشی با عنوان «حمله روسای فرماسونر گولن» نوشته: با وجود شاخص‌های مثبت اقتصادی، کودتاگران مالی و اقتصادی قصد ایجاد بحران و تاثیر‌گذاری در انتخابات پیش روی ترکیه را دارند. به نوشته این رسانه، اقداماتی علیه اقتصاد ترکیه این روزها در حال شدت گرفتن است و با وجود مثبت بودن داده‌های اقتصادی، آشفتگی‌های موجود در بازار به واقع نشانه‌هایی از حمله اقتصادی را مقابل چشم‌های شهروندان ظاهر کرده است. به ادعای ینی‌شفق، روسای فراماسونر گولن با در اختیار داشتن لابی جهانی بهره بانکی، به کشورها با بهره بالا قرض می‌دهند و در قبال کشورهایی مانند ترکیه که قرض نمی‌گیرند، ضمن محدود کردن عرضه ارز خارجی به بانک مرکزی برای افزایش بهره بانکی فشار می‌آورند.

 

 

ارسال نظر