سفر نخستین مقام هندی به کره‌شمالی پس از ۲۰ سال

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۱۵

گروه جهان  

سفر نخستین مقام ارشد هندی به کره‌شمالی بعد از گذشت حدود ۲۰ سال انجام گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی‌کی‌سینگ، مقام ارشد وزارت خارجه هند برای سفری دو روزه به کره‌شمالی رفت. او در این سفر با همتای کره‌شمالی و دیگر مقامات این کشور دیدار کرد.

سفر سینگ در حالی به دعوت کره‌شمالی انجام گرفت که تنش‌های جدیدی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن ایجاد شده است. اگرچه هند همواره روابط دیپلماتیک با کره‌شمالی داشته، اما سفر سینگ یک گام بزرگ برای گسترش روابط میان دو کشور تلقی می‌شود. هند که دومین شریک تجاری کره‌شمالی بعد از چین است، در ماه آوریل تجارت خود با کره‌شمالی را غیر از مواد غذایی و دارو، متوقف کرد.

یک روزنامه محلی نیز از ابراز نگرانی وزیر مشاور در امور خارجه هند در دیدار با پاک‌چون وزیر خارجه کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ درباره همکاری این کشور با پاکستان در عرصه فعالیت‌های هسته‌یی خبر داد. وزارت خارجه هند در بیانیه‌یی اعلام کرد که کی‌سینگ در این سفر بر تهدید گسترش تسلیحات هسته‌یی تاکید و از روابط هسته‌یی کره‌شمالی با کشورهای همسایه هند ابراز نگرانی کرد. اما کره‌شمالی در پاسخ به نگرانی‌های دهلی‌نو گفت: هیچ‌گاه اجازه انجام اقدامی که امنیت هند را تهدید کند، نخواهد داد. کره‌شمالی همچنین درباره تحولات اخیر در شبه‌جزیره کره ازجمله مذاکرات صلح میان دو کره به کی‌سینگ توضیح داد. وزارت خارجه هند در بیانیه خود افزود: «سینگ در دیدار با مقامات کره‌شمالی بر حمایت دهلی‌نو از اقداماتی که در راستای ایجاد صلح میان دو کره انجام می‌شود، تاکید و دو کشور را به انجام اقدامات بیشتر در راستای تحقق صلح دایمی و پیشرفت در شبه‌‌جزیره کره دعوت کرد. براساس بیانیه مذکور، دوطرف تصمیم گرفتند تا امکان همکاری در زمینه‌های موردعلاقه مشترک ازجمله آموزش حرفه‌یی، کشاورزی، دارو و داروهای سنتی را بررسی کنند.»

 

ارسال نظر