یک‌گام به پس و دو گام به پیش چین

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۱۲
یک‌گام به پس و دو گام به پیش چین

گروه جهان    

«مذاکرات تجاری چین و امریکا در مسیر پیشرفت قرار دارد اما دو طرف راه درازی تا توافق در پیش دارند.» این ارزیابی نشریه پولیتیکو از مذاکرات تجاری هیات چینی در سفر به امریکا است. گفته شده، ایالات متحده و چین با هدف توسعه صادرات کالاهای امریکایی به چین پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما توافق نهایی حاصل نشده است. واشنگتن و پکن هفته‌های گذشته در حال مذاکره بوده‌اند تا با توافق بر سر تعرفه‌های وارداتی، از بالاگرفتن یک جنگ تجاری پرهیز کنند.

فایننشال تایمز هم نوشته که مقام‌هایی چینی با وجود اعلام رضایت برای خرید بیشتر کالاهای امریکایی، از پذیرش درخواست کاهش 200میلیارد دلاری کسری تراز تجاری با امریکا خودداری کرد‌ه‌اند. دو طرف همچنین نتوانسته‌اند درباره سرنوشت شرکت چینی «زدتی‌ای» که تحریم‌های امریکا فلجش کرده به توافق برسند.

با این حال گفته شده چین در ازای افزایش خرید کالاهای امریکایی و گاز طبیعی مایع از دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، می‌خواهد که از اعمال تعرفه 50 تا 150میلیارد دلاری بر کالاهای چینی خودداری کند. تعرفه‌های احتمالی ترامپ بر کالاهای چینی می‌تواند سرمایه‌گذاری این کشور در بخش‌های مشخصی از اقتصاد ایالات متحده را محدود کند. یک مقام امریکایی در این باره گفته است: «مذاکرات همچنان ادامه دارد و دولت ترامپ به‌دنبال یک تضمین قطعی است تا در صورتی که چین از انجام تعهدات و اصلاحات مورد مذاکره خودداری کرد بتواند از آنها علیه پکن استفاده کند.» لری کودلوف مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید می‌گوید: «به نظرم مساله اصلی این است که مذاکرات تجاری خیلی خوب پیش می‌رود؛ به این معنی که شخص ترامپ بیش از گذشته برای ادامه این گفت‌وگوها مشتاق به نظر می‌رسد و بیش از هر زمان دیگری نسبت به توافق تجاری با چین خوش‌بین است.»

دویچه‌وله نوشته: ظاهرا در جنگ تجاری دو قدرت بزرگ جهانی، چین آماده است بخشی از خواسته‌های ترامپ را برآورده کند. بر همین اساس پکن اعلام کرده از وضع تعرفه‌های سنگین بر ذرت خوشه‌یی (سورگوم) وارداتی از امریکا منصرف شده است. وزیر بازرگانی چین گفته این تصمیم برای ملاحظه منافع مصرف‌کنندگان داخل چین گرفته شده است. اما ناظران آن را در سایه مذاکرات جاری بین واشنگتن و پکن می‌بینند. چین در ماه آوریل و در تلافی تعرفه‌های وضع‌شده رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرده بود بر ذرت خوشه‌یی وارداتی از ایالات متحده تعرفه ۱۷۹درصدی می‌بندد. امریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده ذرت سورگوم در جهان است و بزرگ‌ترین صادرکننده این ماده غذایی به چین. این غلات برای خوراک دام به کار برده می‌شود.

به گزارش بی‌بی‎سی، چین همچنین اعلام آمادگی کرده تعرفه‌های گمرکی برای واردات کالاهای امریکایی از جمله برای محصولاتی چون میوه، خشکبار و گوشت را به میزان ۴میلیارد دلار کاهش دهد. رویترز از قول یک منبع آگاه نوشته شرکت هواپیماسازی بویینگ بیش از هر شرکت امریکایی دیگر از تصمیم‌های چین بهره می‌برد. بویینگ بزرگ‌ترین صادرکننده کالای امریکایی به چین محسوب می‌شود و در حال حاضر نزدیک به یک‌چهارم تولیدات خود را به این کشور صادر می‌کند. اگر این پیشنهادهای چین علمی شود، بخش عمده‌یی از درخواست‌های دونالد ترامپ از پکن برآورده خواهد شد.  دونالد ترامپ پیش‌تر از چین خواسته بود تا سال ۲۰۲۰ اختلاف تراز مثبت تجاری خود با ایالات متحده را به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال کاهش دهد و از میزان تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای امریکایی بکاهد. رییس‌جمهوری امریکا تهدید کرده بود که اگر چین در مناسبات تجاری خود با امریکا تجدیدنظر نکند، او برای واردات کالاهای چینی تا میزان ۱۵۰میلیارد دلار تعرفه گمرکی وضع خواهد کرد. حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور ۵۸۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. تراز تجاری چین با امریکا در سه ماهه نخست سال جاری مثبت ۸۰ میلیارد دلار و 10میلیارد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. دو قدرت برتر اقتصادی جهان حدود سه هفته پیش نیز برای یافتن راه‌حلی برای مناقشه‌های تجاری میان خود در پکن مذاکره کردند که بر پایه گزارش‌ها بدون نتیجه مانده بود.

با وجود اخبار جسته و گریخته از پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و امریکا، پکن شنبه ادعای دولت ترامپ مبنی‌بر ارائه بسته 200 میلیارد دلاری از طرف پکن برای کاستن از کسری تراز تجاری با امریکا را رد کرده بود. به گزارش گاردین، وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: «منابع خبری متعددی در ایالات متحده به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کردند که مقام‌های تجاری چین در دیدار با همتایان امریکایی خود در واشنگتن درخواست‌های ترامپ برای کاستن از کسری سالانه تجاری 375 میلیارد دلاری را در قالب خرید کالاهای امریکایی پذیرفته‌اند. این شایعه درست نیست. البته مذاکرات میان لیو هی معاون اول چین، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری، ویلبر راس وزیر بازرگانی و رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا بسیار سازنده بوده است.»

دونالد ترامپ که با شعار اول امریکا به این منصب رسیده در رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود با آن‌چه رفتار غیرمنصفانه در تجارت جهانی می‌خواند و می‌گفت به ضرر اقتصاد امریکا شده، مقابله کند. او در هفته‌های گذشته بر برخی واردات امریکا تعرفه گذاشته است و از جمله با  چین هم بر سر تراز تجاری وارد دعوای لفظی شده است. از آن زمان این دو قدرت صنعتی و اقتصادی در حال مراکزه هستند تا از یک جنگ تجاری پرهیز کنند.

 

ارسال نظر