احتمال تکرار سناریو لیبی در کره‌شمالی

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۳۵

گروه جهان| کره‌شمالی بار دیگر با انتقاد از مانور مشترک امریکا و کره‌جنوبی که در حال برگزاری است، نسبت به توقف کامل مذاکرات هشدار داده است. تارنمای یوری میزوکاری از کره‌شمالی نوشته، «چطور می‌شود، انتظار گفت‌وگو داشت و با تمرینات جنگی همزمان پیونگ‌یانگ را تهدید کرد.»

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا یک روز پیش‌تر به کره‌شمالی وعده داده بود در صورت کنار گذاشتن برنامه هسته‌یی هم به رفاه خواهد رسید و هم امنیت آن تضمین می‌شود. او همچنین تهدید کرده اگر رهبر کره‌شمالی سرپیچی کند، امکان دارد سناریو لیبی تکرار شود. کره‌شمالی با وجود چرخش غیرمنتظره چند هفته پیش خود و اعلام آمادگی برای مذاکره درباره خلع‌ سلاح هسته‌یی اخیرا در اعتراض به مانور مشترک امریکا و کره‌جنوبی و همچنین تداوم سیاست‌های خصمانه واشنگتن نشست با کره‌جنوبی را لغو کرده و نسبت به برگزار نشدن اجلاس سران با امریکا در سنگاپور هم هشدار داده است. همچنین اعلام شده واشنگتن و پیونگ‌یانگ بر سر جزئیات برنامه خلع سلاح هسته‌یی شبه‌جزیره کره اختلاف دارند. کره‌شمالی جمعه اعلام کرده توقف آزمایش‌های هسته‌یی فقط وظیفه این کشور نیست و دیگر کشورهای دارنده این تسلیحات نیز باید چنین آزمایش‌هایی را متوقف کنند. کره‌شمالی تاکید کرده توقف آزمایش‌های هسته‌یی یک پیام برای جامعه بین‌المللی است و پیونگ‌یانگ به تلاش‌های جمعی برای متوقف کردن این برنامه در جهان ملحق خواهد شد. این نخستین‌بار است که کره‌شمالی آشکارا به تلاش‌های جمعی برای توقف این آزمایش‌ها اشاره می‌کند و این می‌تواند تهدیدی برای سیاست‌های دولت ترامپ به ‌منظور پایان دادن به بحران کره‌شمالی باشد. کارشناسان پیش‌تر با اشاره به اینکه کره‌شمالی و امریکا تعریف مشترکی از خلع سلاح هسته‌یی ندارند، هشدار داده بودند که با آغاز مذاکرات و مطرح شدن جزئیات اجرایی شدن این مساله، اختلافات دو طرف آشکار خواهد شد.  

دونالد ترامپ در شرایطی به کره‌شمالی وعده حمایت اقتصادی در قبال خلع سلاح هسته‌یی را داده که پیش‌تر با زیر پا گذاشتن برجام، شکستن پیمان تحولات اقلیمی پاریس و خروج از توافق بزرگ ترانس‌پاسیفیک، اعتبار خود و دولتش را شدیدا خدشه‌دار کرده است.

 

ارسال نظر