«صدر» در صدر

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۰۱
«صدر» در صدر

گروه جهان   

ائتلاف سائرون نزدیک به مقتدا صدر رهبر شیعی عراق، پیروز انتخابات شنبه عراق شد. پس از ائتلاف صدر، ائتلاف‌های «الفتح» به ریاست «هادی العامری» و «دولت قانون» به ریاست «نوری‌المالکی» در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. گفته شده، در استان الانبار نیز ائتلاف‌های الوطنیه به رهبری ایاد علاوی، القرار العراقی به رهبری اسامه النجیفی، عابرون، النصر و سائرون به ترتیب اول تا سوم شدند.

بنابر اعلام کمیسیون انتخابات عراق، در رای‌گیری شنبه چهره‌های مهمی همچون سلیم الجبوری رییس پارلمان کنونی عراق، شیخ همام حمودی نایب‌رییس اول پارلمان عراق درکسب آرای مردم ناکام مانده‌اند. ناظران پیش‌بینی می‌کنند هیچ یک از جریان سیاسی اصلی عراق به تنهایی قادر به تشکیل دولت نباشد و تشکیل یک دولت ائتلافی مقتدر که قادر به پیشبرد کار عظیم بازسازی این کشور بحران‌زده باشد نیز ساده نخواهد بود.

چهارمین انتخابات پارلمانی 2018 عراق شنبه با رقابت حدود هفت هزار نامزد برای کسب 329کرسی مجلس این کشور برگزار شد. کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق میزان مشارکت مردم در این رویداد مهم سیاسی پساداعش را 44.5درصد اعلام کرده که کمترین میزان از زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ به شمار می‌رود؛ در حالی که انتظار می‌رفت این انتخابات مسیر وحدت ملی و ثبات ملی را هموار کند.

به گزارش دویچه‌وله، ایاد علاوی رهبر ائتلاف الوطنیه، خواستار برگزاری انتخابات مجدد شده و معتقد است با توجه به میزان نازل مشارکت، دولت آینده دولتی ضعیف خواهد بود و از پس حل معضلات کشور بر نخواهد آمد. علاوی در عین حال از اینکه انتخابات عراق، با وجود تهدیدهای داعش با امنیت برگزار شده قدردانی کرده است. حدود ۹۰۰ هزار نیروی نظامی و امنیتی وظیفه تامین امنیت انتخابات را بر عهده داشتند. چهار حزب کردستان عراق نیز خواستار برگزاری دوباره انتخابات شده‌اند و گفته‌اند در انتخابات تقلب شده است.

برخی ناظران معتقدند بی‌رغبتی اکثریت شهروندان عراق برای مشارکت در انتخابات ناشی از ناخشنودی آنها از رهبران سیاسی کشور و فساد گسترده در دستگاه‌های دولتی است. تیم پچولات، عضو موسسه فریدریش ابرت که به عنوان ناظر انتخابات در بغداد به سر می‌برد، معتقد است که مردم از سیاستمداران حاکم سر خورده‌اند. او به خبرگزاری آلمان گفته مردم عراق از تجربه انتخابات قبلی درس گرفته و می‌دانند که در نهایت همان کسانی که قدرت را در اختیار داشته‌اند بر سر کار باقی خواهند ماند.

گفته می‌شود صدها هزار شهروندی که در دوران تسلط داعش بر بخش‌های بزرگی از عراق آواره شده‌اند امکان شرکت در رأی‌گیری را نداشته‌اند. همچنین از بسیاری از حوزه‌های رأی‌گیری گزارش شده که سیستم الکترونیکی اخذ رأی که برای نخستین‌بار در عراق به کار گرفته شده نارسایی‌های فراوانی داشته است. در عین حال پچولات به خبرگزاری آلمان گفته که تاکنون موارد قابل‌اعتنایی از تخلف سیستماتیک و مخدوش شدن آرا گزارش نشده است.

با این حال قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل‌الحق، یکی از دلایل مشارکت ضعیف مردمی در انتخابات پارلمانی عراق را ترسی دانسته که ناشی از تبلیغات سفارت امریکا در بغداد علیه حوزه‌های رای‌گیری راه انداخته بود.

رییس تشکل المستقلون بصره نیز تاکید کرده قدرت‌های خارجی با صرف مبالغ فراوان بر جهت‌گیری رای‌دهندگان عراقی و نسبت مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار بوده‌اند. به گزارش تسنیم، «علاء الربیعی» گفته با توجه به اینکه مقتدی صدر موافق باقی ماندن حیدر العبادی در قدرت است احتمالا دولت آینده را ائتلافی از فهرست النصر و سائرون تشکیل خواهند داد. همچنین احتمال دارد فهرست فتح و برخی فهرست‌های کردی نیز به این ائتلاف بپیوندد اما مشارکت ائتلاف دولت القانون به ریاست نوری‌المالکی در دولت آینده بعید به‌نظر می‌رسد.

قاسم العجرش نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز در این خصوص گفته: «عدم دریافت کارت‌های انتخاباتی توسط بسیاری از مردم یا عدم مراجعه شهروندان به مراکز ثبت نام برای به روز کردن اطلاعات خود در کمیسیون عالی مستقل انتخابات باعث ممانعت از مشارکت بسیاری از شهروندان در انتخابات شد. » کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به عنوان تنها نهاد متولی برگزاری انتخابات مختلف در این کشور، به فاصله چند ماه مانده به شروع رای‌گیری از شهروندان خواسته بود، با مراجعه به مراکز ثبت نام، اطلاعات خود را به روز و با ثبت نام، کارت ویژه شرکت در انتخابات را دریافت کنند.

ایرنا به نقل از چند کارشناس عراقی نوشته است: «مجموعه‌یی از عوامل سازماندهی، امنیتی، فنی و متغیرهای خارجی در کاهش مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات اثرگذار بوده است که یکی از آنها نداشتن شناخت درست از واقعیت‌های جامعه از سوی طبقه سیاسی حاکم در عراق و توطئه‌هایی است که پیرامون عراق برای این کشور برنامه‌ریزی می‌شود.»  با وجود مشارکت پایین مردم عراق در انتخابات، برگزاری این رای‌گیری در فضایی آرام موفقیتی بزرگی برای دولت عراق به شمار می‌رود بطوری که اتحادیه اروپا در بیانیه‌یی انتخابات عراق را گام مهم رو به جلو برای ساختن دموکراسی در عراق خوانده و تاکید کرده است که بروکسل شریک نیرومند عراق باقی خواهد ماند. به‌گزارش ایرنا، در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «عراق انتخابات مجلس نمایندگان را مطابق با قانون اساسی این کشور برگزار کرد و این رویداد به‌عنوان نخستین انتخابات پس از پیروزی بر داعش، گام مهمی در مسیر ساختن دموکراسی عراق و ثبات بلندمدت در این کشور است. »

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی عراق در فضای آرام و با امنیت را ادامه پیروزی‌های بزرگ علیه تروریسم و نشانه رشد و بالندگی مردم این کشور خوانده است.

 

ارسال نظر