کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۴۱

سفر اردوغان به بریتانیا رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، در سفر

سه روزه خود به بریتانیا با ملکه الیزابت و ترزا می نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند. به ‌گزارش آناتولی، همچنین اردوغان در سفرش در ضیافت شام ششمین نشست انجمن ترکیه-بریتانیایی تاتلی‌دیل شرکت خواهد کرد. این انجمن ۲۰۱۱ تاسیس شد که در این نشست چهره‌هایی از دانشگاه، تجارت، رسانه و سیاست برای تقویت روابط میان دو کشور گردهم می‌آیند. همچنین قرار است رییس‌جمهور ترکیه در اندیشکده چتم‌هاوس که مقر آن در لندن است، سخنرانی کند. انتظار می‌رود اردوغان درباره همکاری کشورها در حوزه‌های اقتصاد، تجارت، امنیت، صنایع دفاعی، فرهنگ، مسائل سوریه و عراق، مبارزه با تروریسم و روابط با اتحادیه اروپا سخنرانی کند.

طالبان، اوشان در غرب افغانستان را گرفتند

مقام‎های افغانستان اعلام کردند در درگیری با طالبان، اوشان در استان غور سقوط کرده است. وزارت دفاع افغانستان کشته شدن 16 سرباز خود را در این حملات تایید کرده است. به گزارش ایرنا، استان غور در شمال‌غرب افغانستان است. طالبان پنج‌شنبه شب نیز به چندین پاسگاه امنیتی در استان فراه حمله کردند که این درگیری تا جمعه ادامه داشت.

لابی‌های سودجو عامل نابسامانی لیر ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، لابی‌های سودجو را عامل نابسامانی بازار ارز در کشورش خوانده و گفته دشمنان ترکیه با پنهان شدن پشت دلالان ارز و موسسات اعتباری نمی‌توانند به آنکارا ضربه بزنند. به گزارش ایرنا، افزایش نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه سال جاری موجب نگرانی‌های جدی شده به‌طوری که سال جاری ارزش لیر در برابر دلار 18درصد و در برابر یورو نیز 13درصد کاهش یافته است. هم‌اکنون هر دلار امریکا به ارزش 4.3 لیر و هر یورو به ارزش 5.15 لیر در ترکیه به فروش می‌رسد.

راهپیمایی در اردن و ترکیه در حمایت از قدس

هزاران نفر از شهروندان اردنی و ترکیه‌یی راهپیمایی گسترده‌یی در حمایت از قدس برگزار کردند. به گزارش الیوم‌السابع، این راهپیمایی در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، مبنی‌بر به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت واشنگتن به این مکان شرکت کردند. در همین راستا، در اردن فعالان ملی، احزاب سیاسی و شهروندانی از مناطق مختلف این کشور حضور داشتند و شعار «قدس مقصد بازگشت» را سر دادند و بر ماهیت عربی شهر قدس تاکید کردند.

 

ارسال نظر