انتخابات سرنوشت‌ساز رائول گاندی

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۳۶
انتخابات سرنوشت‌ساز رائول گاندی

گروه جهان   

انتخابات شنبه در ایالت کارناتاکا در جنوب هند صحنه رقابتی جدی بین حزب حاکم بهاراتیا جاناتا با احزاب کنگره و جاناتا دال بود. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که 12ماه دیگر با انتخابات سراسری مواجه است، می‌خواهد کنترل را در ایالتی به دست بگیرد که یکی از آخرین پایگاه‌های اپوزیسیون است. در حقیقت می‌توان گفت، چگونگی عملکرد حزب بهاراتیا جاناتا شاخص عملکرد مودی در انتخابات سراسری سال آینده خواهد بود؛ انتخابات کارناتاکا در حقیقت سخت‌ترین رویارویی مودی با رائول گاندی، رهبر حزب کنگره و جدی‌ترین رقیب او برای تصدی سمت نخست‌وزیری پس از انتخابات سراسری بوده است.

به گزارش رویترز، بهاراتیا جاناتا و متحدانش درحال حاضر قدرت را در 22 ایالت از مجموع 29 ایالت هند در دست دارند. پس از کارناتاکا 3 انتخابات ایالتی دیگر نیز تا پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد؛ اما انتخابات در این ایالت سرنوشت دو سیاستمدار را که کمپین فعالی در این ایالت 66 میلیون نفری داشتند، رقم می‌زند.

کارناتاکا تنها ایالت در جنوب هند است که ملی‌گرایان هندوی بهاراتیا جاناتا موفق به کسب قدرت در دولت ایالتی شده‌اند. شهر بنگالورو مرکز این ایالت مقر «سیلیکون ولی»(مرکز شرکت‌های فناوری) هند است و رای‌دهندگان در بخش‌های کشاورزی و معدنی در این ایالت، اولویت‌هایی متفاوت از همتایان شهرنشین خود را دنبال می‌کنند.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات از این مساله حکایت داشتند که هیچ‌یک از دو حزب بهاراتیا جاناتا یا کنگره پیروز قطعی انتخابات نخواهند بود. چنین نتیجه‌یی بدین معنی است که جاناتا دال که گروهی منطقه‌یی است، نقش تعیین‌کننده در تعیین حزب پیروز در مجمع ایالتی خواهد داشت. با این حال نظرسنجی‌های انتخاباتی در هند در گذشته چندان معتبر نبوده‌اند و اکنون نیز معیار خوبی برای گمانه‌زنی درباره نسبت مشارکت احزاب در مجمع 224عضوی ایالت کارناتاکا به حساب نمی‌‌آیند.

زمانی که رای‌دهندگان در انتخابات سال 2014 مودی را در پی وعده‌های او درباره رشد اقتصادی برگزیدند، نگرانی‌هایی درباره موضع‌گیری او در قبال اقلیت‌های غیرهندو و ناراحتی‌های ناشی از برخی اقدامات اقتصادی وجود داشت. اجرای اصلاحاتی در زمینه مالیات بر خدمات و کالاهای جدید ملی در ماه جولای گذشته به تجارت‌های کوچک و رشد اقتصادی آسیب رساند. رادیکا رائو، کارشناس اقتصادی بانک «دی‌بی‌اس» در یادداشتی نوشت: «بازارها به نتایج انتخابات ایالت کارناتاکا به مثابه آزمون محبوبیت دولت در میانه اختلالات ناشی از اجرای اصلاحات مالیات بر خدمات و کالاها می‌نگرند».

نشریه تایمز آوایندیا در گزارشی درباره این انتخابات ایالتی نوشت، مبارزه شدید میان 3حزب کنگره، بهاراتیا جاناتا و جاناتا دال می‌تواند تاریخ سیاسی ایالت کارناتاکا را تغییر دهد و حتی سرنوشت سیاست ملی را از نو بنویسد. دلایل اهمیت این انتخابات عبارتند از:

 تغییر روندی قدیمی

اتفاقات در کارناتاکا بر مبنای قاعده خاصی روی نمی‌دهد؛ در 3دهه گذشته حزب در قدرت در کشور در انتخابات در این ایالت پیروز نشده‌اند. اکنون سوال مهم این است که آیا سیدارامایا، رییس این ایالت می‌تواند روند قدیمی را تغییر دهد؟ او گفته است: «اغلب به من گفته شده که تاریخ علیه من است به این دلیل که هیچ دولتی در ایالت کارناتاکا از گذشته‌های دور تاکنون موفق به پیروزی مجدد در انتخابات نشده است. اما ما اینجا هستیم تا تاریخ را رقم بزنیم.» باید دید که رای‌دهندگان نیز نظر او را دارند یا خیر.

 تغییر الگو

کارناتاکا همچنین به‌ دلیل رای‌دهی متفاوت در انتخابات ایالتی و سراسری مشهور است. ناظران سیاسی در این باره گفته‌اند:«حزب در قدرت در کارناتاکا و حزب حاکم در قدرت در کشور در 30سال گذشته هیچگاه یکی نبوده‌اند. این مساله عجیب از ویژگی‌های خاص این ایالت است.» اکنون که حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی در قدرت مرکزی است، آیا می‌تواند اکثریت آراء را در کارناتاکا کسب کند و الگوی دیرینه را بر هم بزند؟

 بازی نامعلوم

کارناتاکا همواره درگیری دو قطبی را شاهد بوده است اما این مرتبه احتمال مناسباتی ائتلافی زیاد به نظر می‌رسد. برای جاناتا دال جدال بین مرگ و زندگی است و شکست انتخاباتی می‌تواند این حزب را تا مرز نابودی بکشاند. از سوی دیگر اگر این حزب در انتخابات پیروز شود، اچ دی دیو گودا، رهبر حزب و رییس پیشین ایالت بار دیگر این فرصت را خواهد داشت که نقش مهره‌ اصلی را در صحنه سیاست ملی ایفا کند.

 استراتژی‌های رهبری

انتخابات در کارناتاکا در رابطه با استراتژی‌های رهبری برای هر دو حزب بهاراتیا جاناتا و کنگره اهمیت زیادی داشتند. درحالی که کمپین بهاراتیا جاناتا با تمرکز بر قدرت مرکزی به رهبری ایالتی توجه چندانی نشان نداده، حزب کنگره سیدارامایا، رییس ایالتی را طلایه‌دار خود کرده و قدرت مرکزی را در وهله دوم اهمیتی قرار داده است. اکنون انتخابات در این ایالت جنوبی مشخص می‌کند که کدام استراتژی رهبری کارایی بیشتری خواهند داشت.

بازی بودجه

این مساله که حزب کنگره که در بیشتر ایالت‌ها شکست خورده برای جبران خسارت‌ها و هزینه‌ها به ‌شدت بر ایالت کارناتاکا حساب کرده، رازی سرگشاده است و دقیقا به همین دلیل است که بهاراتیا جاناتا درباره رای‌گیری مجمع ایالتی کارناتاکا جدی است و می‌خواهد به هر نحوی که شده، حزب کنگره را شکست دهد. در حقیقت حزب ناراندرا مودی به انتخابات ایالتی کارناتاکا به مثابه سرمایه‌گذاری در آستانه انتخابات سراسری سال 2019 می‌نگرد. رهبران بهاراتیا جاناتا احساس می‌کنند، شکست در این ایالت جنوبی حزب کنگره را به‌ کلی از دور خارج خواهد کرد. سیدارمایا و رائول گاندی نیز بر این باورند که ظهور مجدد حزب کنگره از ایالت کارناتاکا میسر خواهد شد.

 قدرت‌آزمایی مودی و رائول

انتخابات در ایالت کارناتاکا برای نخست‌وزیری از اهمیت بسزایی برخوردار است و نخستین مبارزه جدی او در جنوب کشور و در مقر غیرهندوها محسوب می‌شود. اگرچه مودی توانسته روحیه اعضای حزب را بالا ببرد اما این نتیجه انتخابات ایالتی است که نشان می‌دهد، بهاراتیا جاناتا انتخابات سراسری را به ‌آسانی پشت سر می‌گذارد یا خیر. رائول که معبدی را در کارناتاکا اداره می‌کند در کمپین انتخاباتی خود نظر بیشتر اقلیت‌های غیرهندو در ایالت را جلب کرده است اما باید دید می‌تواند در میان اکثریت هندو نیز به‌ همین اندازه محبوب شود یا خیر.

 

ارسال نظر