کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۵۴

برگزاری انتخابات عراق

انتخابات پارلمانی عراق شنبه(امروز) برگزار می‌شود. حدود ۶۰ هزار ناظر از سفارت‌ها و نهادهای بین‌المللی و داخلی این انتخابات را رصد می‌کنند. به گزارش سومریه‌نیوز در این انتخابات ۳۲۰حزب سیاسی، ائتلاف و فهرست انتخاباتی شرکت کرده و ۷۳۶۷ نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند. این تعداد نامزد کمتر از تعداد نامزدهای انتخابات ۲۰۱۴ است که تعداد آنها از ۹۰۰۰ نفر فراتر رفته بود.

افزایش ارزش لیر ترکیه

برگزاری نشست رجب طیب اردوغان با مقامات ارشد اقتصادی ترکیه همچنین دیدار رییس بانک مرکزی ترکیه با قانونگذاران و مقامات خزانه‌داری ارزش لیر را 1.8درصد افزایش داد. به گزارش بلومبرگ، نوسان ارزش لیر پس از آن بود که دانسکه بانک اعلام کرد از ارزش پول ترکیه با اعمال احتمالی تحریم‌ها ضد ایران کاسته خواهد شد. تحلیلگر دانسکه بانک همچنین گفته که به ‌دنبال این اتفاق احتمالا فرانک سوییس و «ین» هم تضعیف می‌شوند و نفت برنت به بالای ۸۰ تا ۸۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید. هفته گذشته لیر ترکیه ۵ درصد ارزش خود در برابر دلار از دست داد و هر دلار به 4.29 لیر رسید که این میزان برای بازارهای نوظهور دیگر 1.8درصد بود. این کاهش در ادامه کاهش ۱۰درصدی ارزش لیر در سال میلادی کنونی بوده و همراه با تورمی شده که آوریل به 10.9درصد رسید.

اندونزی میزبان اجلاس سه‌‌جانبه صلح افغانستان

جوکو ویدودو رییس‌جمهوری اندونزی اجلاس سه‌جانبه روند صلح در افغانستان را با شرکت علمای اسلامی کشورهای افغانستان، پاکستان و اندونزی در کاخ ریاست‌جمهوری در جاکارتا افتتاح کرد. این کنفرانس در پی سفر جوکو ویدودو به افغانستان و پاکستان در سال جاری برگزار شده است. ویدودو در این سفر در دیدار با اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، ممنون حسین رییس‌جمهوری پاکستان همچنین شاهد عباسی نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد اجلاس سه‌جانبه را به میزبانی اندونزی داد که با استقبال این کشورها روبه‌رو شد.

محدودیت تردد دیپلمات‌های امریکایی در پاکستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده، دیپلمات‌های امریکایی از این پس با محدودیت تردد در سراسر پاکستان روبه‌رو می‌شوند و باید برای تردد اجازه لازم را از مقام‌های مسوول دریافت کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، اعمال محدودیت علیه دیپلمات‌های امریکا در پاکستان درحالی اجرایی شده که دولت امریکا نیز اقدام مشابهی کرده است. براساس تصمیم ترامپ، مقام‌های سفارت پاکستان و 4 کنسولگری آن باید 5 روز پیش از سفرهای خود در داخل امریکا از وزارت خارجه این کشور مجوز دریافت کنند.

 

ارسال نظر