سایه اختلافات در کاخ سفید بر مذاکرات با پکن

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۴۹
سایه اختلافات در کاخ سفید بر مذاکرات با پکن

گروه جهان   

در ادامه تشدید منازعات تجاری چین و امریکا، پکن هشدار داده که «در صورت لزوم» تدابیر تلافی‌جویانه اتخاذ خواهد کرد و این در صورتی است که مذاکرات برای حل اختلافات بر سر تعرفه‌های وارداتی به نتیجه نرسد. لیو هی معاون نخست‌وزیر چین قرار بود هفته آینده برای شرکت در دور دوم مذاکرات با امریکا به واشنگتن سفر کند، اما اکنون احتمال تعویق این سفر در پی اختلاف‌نظرها در کابینه دولت دونالد ترامپ و مذاکرات مقدماتی ناتمام، به تعویق افتاد.

وزارت بازرگانی چین جمعه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد اگر مذاکرات این کشور با امریکا برای حل اختلافات تجاری به نتیجه نرسد، اقدامات ضروری را در این زمینه انجام خواهد داد. در این بیانیه آمده است: «امریکا حق ندارد با تدابیر یک‌جانبه حمایتی تجاری و تعرفه‌های سنگین، به شرکت‌های چینی خسارت بزند و در صورت نادیده گرفتن این هشدار با تلافی چین مواجه خواهد شد.» همزمان گایو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت که اگر دور دوم گفت‌وگوها برای حل منازعات تجاری به نتیجه نرسد، کشورش در جهت دفاع از خود اقدام خواهد کرد.

در همین حال فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشته، احتمال به تعویق افتادن سفر لیو هی معاون نخست‌وزیر چین به واشنگتن و متعاقبا دور دوم مذاکرات دوجانبه برای حل اختلافات تجاری وجود دارد. در همین حال، نشانه‌های فزاینده از نگرانی بیشتر جامعه تجاری امریکا از چشم‌انداز تعرفه‌های اعمالی بر کالاهای وارداتی از چین و احتمال بروز جنگ تجاری، مشاهده می‌شود. اتاق بازرگانی امریکا در گزارشی از رییس‌جمهوری دونالد ترامپ خواسته به تهدیدهایش درباره اعمال تعرفه‌های مالیات بر واردات عمل نکند، چراکه چنین اقدامی علاوه بر ایجاد اختلال در چرخه تولید جهانی به خانواده‌ها و تولیدکنندگان امریکایی نیز آسیب می‌رساند. مقامات اتاق بازرگانی امریکا در گزارش خود که در آستانه جلسه استماع هفته آینده درباره برنامه‌های تجاری ترامپ تهیه شده، نوشتند: «اتاق بازرگانی امریکا از تمرکز دولت ترامپ بر سیاست‌های صنعتی چین و اقدامات غیرمنصفانه تجاری حمایت می‌کند، اما تعرفه‌ها پاسخ این مشکل نیستند.»

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد لیو هی قابل اعتمادترین مشاور اقتصادی شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین هفته آینده برای دور دوم مذاکرات راهی واشنگتن خواهد شد. دور اول گفت‌وگوها اوایل این ماه در پکن برگزار شد. اگرچه مقامات امریکایی و چینی تا این لحظه از اعلام دقیق زمان سفر لیو خودداری کرده‌اند، اما انتظار می‌رود این سفر نهایتا تا پیش از پایان هفته آینده صورت بگیرد. با این حال، ویلبر راس وزیر بازرگانی امریکا روز پنج‌شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی از احتمال تعویق این سفر سخن گفت.

به گفته سه نفر آگاه از روند گفت‌وگوها، وانگ شؤون یکی از مقامات ارشد وزارت بازرگانی چین، روز پنج‌شنبه برای مذاکرات مقدماتی وارد واشنگتن شده است؛ این مذاکرات احتمالا بر اقداماتی تمرکز داشتند که پکن می‌تواند از طریق آنها به کاهش کسری تجاری 337 میلیارد دلاری امریکا با چین کمک کند. وانگ قرار است روزهای شنبه و یک‌شنبه نیز به مذاکره با مقامات امریکایی ادامه دهد و انتظار می‌رود که نتیجه این مذاکرات تعیین‌کننده شرایط و زمان سفر لیو هی باشد. یکی از افراد آگاه گفت: «اگر گفت‌وگوها با وانگ خوب پیش نروند، آنگاه سفر لیو هی زیرسوال خواهد رفت.» یکی دیگر از این افراد افزود، احتمال به تعویق افتادن سفر لیو تا 21 ماه مه (31 اردیبهشت) وجود دارد تا این سفر با جلسه استماع تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ بر صادرات صنعتی چین به ارزش 50 میلیارد دلار، تداخل نداشته باشد. جلسه استماع برای اوایل هفته آینده برنامه‌ریزی شده است. یکی از افراد آگاه گفت: «سیرکی به پا خواهد شد و لیو ترجیح می‌دهد در چنین وضعیتی واشنگتن نباشد.» اوایل ماه مارس کاخ سفید با اعلام تعرفه‌ها بر واردات فولاد و آلومینیوم درست در روزی که لیو با مقامات ارشد واشنگتن دیدار داشت، معاون نخست‌وزیر چین را خجالت‌زده کرد.

مساله دیگری که گفت‌وگوهای تجاری را پیچیده کرده، اختلاف‌نظرها در میان مقامات دولت ترامپ است. برخی اعضای کابینه به سردمداری استیو منوچین وزیر خزانه‌داری، رییس‌جمهوری ترامپ را ترغیب کرده‌اند که به‌دنبال توافق سریع با تمرکز بر کاهش کسری بودجه باشد. اما دیگر مقامات ارشد ازجمله رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا و پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ سفید به‌دنبال وادار کردن چین به انجام اصلاحات ساختاری بلندمدت هستند. برخی اعضای اتاق بازرگانی امریکایی در چین که در آستانه دور اول مذاکرات در پکن با ده‌ها مقام امریکایی دیدار کردند، گفته‌اند که توافق جبران کسری بودجه به‌ تنهایی برای امریکا کافی نخواهد بود. لستر راس یکی از اعضای این اتاق بازرگانی و ویلمر هیل وکیلی در پکن، در این باره گفتند: «در کنگره و در کاخ سفید نارضایتی شدیدی از چین دیده می‌شود و این مساله تنها به کسری بودجه مربوط نمی‌شود. مقامات دولت به‌دنبال توافقی گسترده‌تر هستند که مسائل بزرگ‌تری ازجمله کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های امریکایی در چین را دربر بگیرد. آنها همچنین می‌خواهند که چیزی ترغیب‌کننده را در سیاست‌های صنعتی دولت چین شاهد باشند.»

 

ارسال نظر