ولادیمیر پوتین: روسیه باید «دلارزدایی» شود

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۷۷

گروه جهان|

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در موضع‌گیری مهمی در ابتدای دور چهارم ریاست‌جمهوری خود تاکید کرد که یکی از اهداف او در این دوره قطع وابستگی اقتصاد کشورش به دلار امریکاست. به گزارش اسپوتنیک، پوتین در آغاز دور جدید ریاست‌جمهوری خود گفت، قطع کردن وابستگی اقتصاد کشورش به دلار یکی از اهداف اوست و انحصار ارز دلار را برای معاملات خطرناک می‌داند. این اظهارات پوتین درحالی مطرح شد که چین و روسیه در تلاش برای افزایش فروش نفت به صورت دوجانبه و تقویت همکاری‌های مالی با یکدیگر هستند.

رییس‌جمهور روسیه در سخنرانی خطاب به پارلمان کشورش«خلاصی» اقتصاد روسیه از انحصار خطرناک دلار امریکا ازجمله در قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی را خواستار شد و تاکید کرد که دلایل بنیادین چنین وضعیتی با مسائل امنیتی مرتبط است. پوتین افزود:«پیش‌تر عادت داشتیم که ساده‌لوحانه رفتار کنیم اما حالا می‌بینیم که قوانین سازمان تجارت جهانی اغلب شکسته می‌شوند به دلایل سیاسی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و اسمش را تحریم می‌گذارند و در عین حال هر چه بیشتر این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند تا به امتیازات مطلوب رقابتی خود دست یابند.»

او تصریح کرده این به اصطلاح «محدودیت»های جدید اصول تجارت جهانی را می‌شکنند و موجب می‌شوند که جهان ببیند، انحصار دلار امریکا در بسیاری از مناطق خطرناک است. به گفته پوتین «دلارزدایی» باید به شکل اصولی پیگیری و حمایت شود تا حاکمیت کشور حفظ شود. پوتین در سخنرانی در پارلمان درباره اینکه چه ارز دیگری جایگزین دلار می‌شود، اظهار نظر نکرد.

 

ارسال نظر