صف‌آرایی مخالفان در برابر «سلطان»

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۷۶
صف‌آرایی مخالفان در برابر «سلطان»

گروه جهان  

 حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه مهم‌ترین حزب مخالف دولت، «محرم اینجه» را به عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده این کشور معرفی کرد. اینجه ازجمله مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری فعلی ترکیه به شمار می‌رود.

به گزارش یورونیوز همچنین 4 حزب مخالف اردوغان اعلام کرده‌اند برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی ۲۴ژوئن ائتلاف می‌کنند. هدف از این ائتلاف که تنها برای انتخابات پارلمانی شکل گرفته، افزایش حضور اپوزیسیون در پارلمان و شکست برنامه‌های حزب حاکم یعنی عدالت و توسعه است؛ مخالفان سعی دارند از تمام ابزار ممکن برای کاهش قدرت اردوغان استفاده کنند. این 4 حزب مخالف عبارتند از: حزب جمهوری‌خواه خلق(CHP)، حزب دموکراتیک(DP)، حزب محافظه‌کار سعادت(SP) و در نهایت حزب خوب(İYİ) به رهبری مرال آکشنر که در سال ۲۰۱۷میلادی تاسیس شده است. گفته شده برای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری که در همان روز برگزار می‌شود هر حزب نامزد خود را به طور جداگانه معرفی می‌کند.

دولت ترکیه این ائتلاف را محکوم و انگیزه تشکیل آن را خصومت با رییس‌جمهوری خوانده است. بکیر بوزداغ، سخنگوی دولت با توصیف این ائتلاف به یک «ائتلاف اجباری» و تشبیه کردن آن به یک «ازدواج اجباری» گفته است:«انگیزه آنها از این ائتلاف، منافع ترکیه یا آینده کشور نیست بلکه مخالفتشان با رجب طیب اردوغان است.»

حزب حاکم عدالت و توسعه(AKP) اردوغان را کاندیدای انتخابات معرفی کرده است. با توجه به اصلاحاتی که در قانون اساسی ترکیه در پی برگزاری همه‌پرسی در آوریل ۲۰۱۶ اعمال شد در صورت پیروزی دوباره اردوغان در انتخابات، قدرت او به‌ گونه‌یی بی‌سابقه افزایش خواهد یافت.

حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP) که مدافع حقوق کردها در ترکیه است نیز با نامزد کردن صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر دربندش به طور مستقل در این انتخابات شرکت می‌کند. دمیرتاش به‌ دلیل اتهامات امنیتی و ارتباطش با حزب پ‌.ک‌‌.ک در بازداشت به سر می‌برد و اگر محکوم شود با ۱۴۲سال حبس روبه‌رو است. براساس قوانین ترکیه افراد محکوم به اتهامات تروریستی از حضور در انتخابات منع می‌شوند این درحالی است که دمیرتاش اتهامات وارد شده را رد می‌کند. علاوه بر دمیرتاش ۹عضو دیگر حزب دموکراتیک خلق ترکیه در زندان هستند. رویترز نوشته، انتظار می‌رود این حزب که حمایت ۱۰تا ۱۲درصدی مردم ترکیه را دارد، بتواند در نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در رقابت با اردوغان و سایر کاندیداها نتایج خوبی به دست آورد. رهبران کنونی حزب در نامه‌یی از حامیانشان خواسته‌ بودند هنگام اعلام رسمی کاندیداتوری دمیرتاش تظاهرات کنند.

اردوغان چندی پیش اعلام کرد که به جای تاریخ از پیش تعیین شده یعنی ۳نوامبر ۲۰۱۹ انتخابات را ژوئن 2018 برگزار خواهد شد. تحلیلگران بر این باورند که این اقدام اردوغان حرکتی تاکتیکی در پاسخ به فشار فزاینده‌یی است که علیه رییس‌جمهوری درحال شکل‌گیری است. احزاب مخالف در انتخابات زودهنگام پیش‌ رو با دو حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و متحد آن یعنی حزب ملی‌گرای حرکت ملی(MHP) به رهبری دولت باغچلی رقابت خواهند کرد.

 دلایل برگزاری یک انتخابات زود هنگام

یورونیوز نوشته، حزب تازه تاسیس راست ‌میانه «خوب» به رهبری مرال اکشنر قصد داشت در انتخابات شرکت کند اما باید 6 ماه مانده به روز موعود، نخستین کنگره خود را برگزار می‌کرد که با برگزاری انتخابات زودتر از موعد تعیین شده ناممکن شد. مرال آکشنر رهبر «حزب خوب» چندی پیش از حزب ملی‌گرای حرکت ملی که همراستا با حزب حاکم است، جدا شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که محبوبیت خانم آکشنر رو به رشد بوده و جلوتر از حزب رقیب اصلی حزب حاکم بود. دلیل دیگر اردوغان برای برگزاری انتخابات زودهنگام اقتصادی است. برخی تحلیلگران بر این باورند که بزرگ‌ترین دلیل پس‌ پرده انتخابات زودهنگام آسیب‌پذیری اقتصادی دولت اردوغان است به نحوی که بعید به نظر می‌رسد، بتواند تا موعد طبیعی انتخابات(در اواخر سال آینده) دوام بیاورد؛ به ‌ویژه اینکه سرمایه‌گذاران شاهد از میان رفتن چشم‌انداز عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بودند و ارزش لیره در برابر دلار و یورو تضعیف شد. لیر در عرض

5 سال اخیر ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در ماه‌های آتی اوضاع وخیم‌تر نیز شود. تورم به خصوص برای طبقه متوسط و تجار تبدیل به معضل شده است و دولت اردوغان نرخ تورم را، که روی حدود ۱۱درصد ایستاده، نتوانسته پایین بیاورد. وضعیت از این جهت همچنین بدتر شده که دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ناکام مانده است.

برگزاری انتخابات ترکیه در شرایطی است که خبرنگاران این کشور هر چه بیشتر از فضای رعب‌آوری که علیه فعالیت رسانه‌ها از زمان اعلام وضعیت اضطراری ایجاد شده، شکایت دارند و این کشور تبدیل به سیاه‌چال برای خبرنگاران شده است. عفو بین‌الملل اعلام کرده از زمان کودتای نافرجام ۲۰۱۶ بیش از ۱۲۰خبرنگار زندانی شده‌اند. همچنین خبرنگاران زیادی هم‌اکنون با تهدید دایمی بازداشت خودسرانه، تعقیب قضایی و محکومیت از بابت فعالیت‌هایشان روبه‌رو هستند. مخالفان با متهم کردن اردوغان به سرکوب گسترده مخالفانش پس از کودتای نافرجام 2016 او را به تلاش انحصار قدرت و احیای نظام سلطانی امپراتوری عثمانی متهم می‌کنند.

 

ارسال نظر