وزیر خارجه چین به کره‌شمالی سفر می‌کند

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۹۹

گروه جهان| پس از دیدار تاریخی کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی از همسایه جنوبی، وزیر خارجه چین، وانگ یی هم این هفته به کره‌شمالی سفر خواهد کرد. به گفته مقامات چین این سفر به دعوت کره‌شمالی بوده و وزیر خارجه چین روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به پیونگ‌یانگ می‌رود.

به گزارش بی‌بی‌سی، چین تنها شریک اقتصادی باقی‌مانده برای کره‌شمالی است؛ با این حال سال‌هاست که دیداری در این سطح اتفاق نیفتاده است. این دیدارها پس از گشایشی بزرگ در روابط دیپلماتیک کره‌شمالی با کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی به‌خصوص امریکا صورت می‌گیرد. ماه گذشته کیم جونگ اون در سفری غیرمنتظره به پکن با شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین دیدار کرد. این نخستین سفر خارجی رهبر کره‌شمالی پس از رسیدن به قدرت بود و تاکیدی بود بر اهمیت رابطه با چین برای کره‌شمالی. جمعه گذشته دیدار تاریخی دیگری صورت گرفت، رهبر کره‌شمالی برای نخستین‌بار از مرز با کره‌جنوبی عبور و با مون جائه‌این رییس‌جمهور کره‌جنوبی دیدار کرد. دو رهبر به توافقی تاریخی رسیدند تا تمام فعالیت‌های خصمانه علیه یکدیگر را متوقف کنند. آنها همچنین هدف خود را برچیدن سلاح‌های اتمی از شبه جزیره کره اعلام کردند. این البته به معنای توقف تمام فعالیت‌های هسته‌یی کره‌شمالی نیست. کره‌جنوبی خود سلاح هسته‌یی ندارد، اما این کشور از پشتیبانی نظامی امریکا بهره‌مند است که در آن کشور پایگاه و ده‌ها هزار نیروی نظامی دارد.

تغییر شدید فضای دیپلماتیک، پس از چندین ماه جنگ لفظی شدید و آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی صورت گرفت، اما اکنون کره‌شمالی اعلام کرده یک سایت آزمایش هسته‌یی خود را کاملا برخواهد چید و به ناظران امریکایی و رسانه‌ها اجازه خواهد داد تا جمع‌آوری این پایگاه را از نزدیک ببینند. کره‌شمالی همواره گفته که سلاح هسته‌یی را برای دفاع از خود می‌خواهد و به حضور نظامی امریکا در کره‌جنوبی و همچنین مانورهای نظامی مشترک کره‌جنوبی و امریکا در دریای کره اعتراض داشته است.

رهبران دو کره همچنین اعلام کردند که با چین و امریکا گفت‌وگو خواهند کرد تا رسما به جنگ دو کره خاتمه بدهند. جنگ کره در سال ١٩٥٣ به پایان رسید، اما این ترک مخاصمه تاکنون رسمی نشده و دو کشور از نظر حقوقی در جنگ هستند. از دیگر موارد توافق رهبران دو کره این بود که کره‌شمالی گفت ساعت خود را تغییر خواهد داد تا هماهنگی بیشتری بین دو کشور ایجاد شود. ساعت کره‌شمالی اکنون نیم ساعت عقب‌تر از کره‌جنوبی است. کره‌شمالی در سال ٢٠١٥ به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان اشغال ژاپن بر شبه جزیره کره ساعت خود را تغییر داد. به گفته رسانه‌های کره‌شمالی، برای رهبر این کشور دردناک بوده که در دیدار از کره‌جنوبی، ساعت‌های روی دیوار محل مذاکره وقت متفاوتی را برای دو کشور نشان می‌داده است.

 

ارسال نظر