آغاز سفر دوره‌ای «شینزو آبه» به خاورمیانه

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۲۲

گروه جهان- نخست‌وزیر ژاپن سفر دوره‌یی خود را به خاورمیانه با هدف تقویت روابط با کشورهای منطقه به‌ویژه در حوزه انرژی آغاز کرده است. شینزو آبه در نخستین مقصد خود یک‌شنبه به امارات رفته و قرار است که پس از آن به اراضی اشغالی، فلسطین و اردن سفر کند.

 به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر ژاپن در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌یی الشرق‌الاوسط درباره این سفر گفته: «خوشحالم که با هدف تقویت نقش ژاپن، دستیابی به منافع مشترک و برقراری ثبات در منطقه از حدود پنج سال پیش برای سومین‌بار به امارات و از حدود سه سال پیش برای دومین‌بار به اسراییل و فلسطین سفر می‌کنم. این‌بار طی سفرم به امارات با محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، درخصوص تقویت همکاری استراتژیک در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو می‌کنم و تنها به بررسی زمینه‌های منابع نفتی نمی‌پردازیم بلکه به بررسی انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری دفاعی، آموزش و رشد و توسعه می‌پردازیم.»

شینزو آبه در ادامه گفته است: «اردن از طرف‌های اصلی در روند صلح خاورمیانه است و نقش اصلی‌ای را در تحقق صلح و برقراری ثبات در منطقه در چارچوب پایبندی‌اش به بحران سوریه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گری ایفا می‌کند؛ در اردن با ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور مجددا دیدار می‌کنم. روند صلح در خاورمیانه در وضعیت سختی قرار دارد اما ما به تلاش‌های‌مان جهت صلح و شکوفایی ادامه خواهیم داد. همچنین قرار است که به شهر اریحا بروم که نمونه خوبی از همکاری منطقه‌یی است که اسراییل، فلسطین و اردن با آن همکاری می‌کنند و ژاپن نقش اصلی را ایفا می‌کند.»

آبه تصریح کرده که ژاپن مصمم به مشارکت در ایجاد اعتماد بین اسراییل و فلسطین در روند صلح خاورمیانه است. وی در این باره گفته: «در این سفر نظراتم را برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل، و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، شرح خواهم داد و بار دیگر تاکید خواهم کرد که راه‌حل دو کشوری ضروری است و ما به موضع خود در حمایت از ملت فلسطین ادامه خواهیم داد.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «قلبم به درد می‌آید از اینکه جنگ داخلی در سوریه ادامه دارد و تعداد زیادی‌ از سوری‌ها آواره شده‌اند. ما خواستار برقراری آتش‌بس فوری و رسیدن کمک‌های انسانی هستیم. ما روند کمک‌های انسانی را تقویت و از تلاش‌های جامعه جهانی برای حل مشکلات از طریق راهکار سیاسی در چارچوب سازمان ملل حمایت می‌کنیم.» نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرده مساله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه موردتوجه جهان است و ژاپن استفاده از سلاح‌های شیمیایی را اقدامی شنیع و غیرقابل قبول تحت هر شرایطی می‌داند.

 

ارسال نظر