تعطیلی پایگاه حساس آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۱۹

گروه جهان|

 دفتر رییس‌جمهور کره‌جنوبی اعلام کرده پیونگ‌یانگ در ماه مه که از دو روز دیگر آغاز می‌شود با حضور ناظران خارجی پایگاه آزمایش‌های هسته‌یی خود را تعطیل خواهد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، این خبر پس از دیدار تاریخی کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی و مون‌جائه‌‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام می‌شود که جمعه برای یک روز در منطقه عاری از تسلیحات در مرز دو کره با هم گفت‌وگو کردند. در همین حال منابع دولت امریکا پیش‌بینی کرده‌اند، مغولستان و سنگاپور دو مکان احتمالی برای دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی باشند. سنگاپور اعلام کرده هنوز درخواست رسمی برای میزبانی این نشست دریافت نکرده است.

اسپوتنیک نیز گزارش داده، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در پیامی در توییتر اعلام کرده زمان و مکان دیدار با کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی در دست بررسی است. او گفته ممکن است، این نشست در سه یا چهار هفته آتی برگزار شود. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا همچنین تاکید کرده فشار بر پیونگ‌یانگ ادامه خواهد یافت. رییس‌جمهوری امریکا ابراز امیدواری کرده یک روز مردم هر دو کره در این شبه‌جزیره آزاد از تسلیحات هسته‌یی کنار یکدیگر زندگی کنند. ترامپ گفته مسوولیت خود می‌داند که هنگام ملاقات با کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی در هفته‌های آتی با او به توافق برسد.

همچنین مون‌جائه‌‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی پیشنهاد میانجی‌گری میان کره‌شمالی و ژاپن را مطرح کرده است. به گزارش یونهاپ، مون‌جائه‌این و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در تماس تلفنی نتایج نشست بین دو کره را بررسی کرده و رییس‌جمهوری کره‌‌جنوبی به نخست‌وزیر ژاپن گفته به امیدواری‌های توکیو در عادی‌سازی روابط با پیونگ‌یانگ در جریان نشست خوش‌بین است. مون‌جائه‌این گفته که رهبر کره‌شمالی آماده دیدار و مذاکره با رهبر ژاپن در هر زمانی است.

ناظران معتقدند، جزئیات توافق میان رهبران دو کره تقریبا مشابه همان مفادی است که پدر کیم‌جونگ‌اون هم بیش از یک دهه پیش با همتای جنوبی‌اش بر سر آنها توافق کرده بود اما کمی بعد پیونگ‌یانگ با پشت کردن به آنها آزمایش‌های هسته‌یی خود را آغاز کرد. همزمان آنچه در مذاکرات میان رهبران دو کره طرح شده بیشتر از آنکه بر غیراتمی شدن کره‌شمالی تکیه داشته باشد بر شبه‌جزیره عاری از سلاح هسته‌یی تاکید دارد که لزوما به معنای امحا یا خلع سلاح هسته‌یی پیونگ‌یانگ نیست.

 

ارسال نظر