کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۴۲

حمایت ناتو از پیشنهاد صلح کابل به طالبان

ائتلاف ناتو اعلام کرده از پیشنهاد اخیر اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان، درخصوص مذاکرات صلح با طالبان حمایت می‌کند و این اتفاق را یک فرصت بی‌سابقه برای پایان دادن به جنگ در این کشور خواند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزرای خارجه ناتو در بیانیه‌یی در جریان اجلاسشان در شهر بروکسل اعلام کردند این ۲۹ کشور هم‌پیمان در پشتیبانی خود از این پیشنهاد متحد هستند و از راه‌حل سیاسی که به خشونت‌ها پایان دهد، حمایت می‌کنند. رییس‌جمهور افغانستان اخیرا به طالبان پیشنهاد برگزاری یک مذاکرات صلح بی‌قید و شرط به همراه یک آتش‌بس و همچنین به رسمیت شناختن آنها به عنوان یک حزب سیاسی، آزادی برخی زندانی‌ها و چندین مشوق دیگر را داده است. این در حالی است که طالبان تاکید کرده نیروهای بین‌المللی باید خاک این کشور را ترک کنند.

حمله انصارالله به مراکز اقتصادی و حیاتی عربستان

انصارالله یمن اعلام کرده هشت موشک بالستیک به سمت جیزان در جنوب عربستان شلیک کرده‌ است. به گفته اعضای انصارالله هدف این موشک‌ها «مراکز اقتصادی و حیاتی» عربستان بوده است. به گزارش یورونیوز، در مقابل وزارت دفاع عربستان اعلام کرده ۴ موشک را رهگیری و در آسمان منهدم کرده است. پیش از این انصارالله یمن تهدید کرده بود که انتقام مرگ صالح الصماد، رییس شورای عالی سیاسی این گروه را خواهد گرفت.

احضار کاردار آلمان در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه

وزارت خارجه ترکیه کاردار آلمان در آنکارا را احضار کرده و خواستار ارائه توضیحات درباره حضور مقامات آلمان در نشستی با سخنرانی صالح مسلم رهبر پیشین حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، شد. به گزارش حریت، ترکیه تاکید کرده خواستار استرداد مسلم هستند. مسلم ۲۵ فوریه در پراگ بنا به درخواست ترکیه از جمهوری چک بازداشت شد اما دو روز بعد دادگاهی در چک وی را به شرط ماندن در داخل مرزهای اتحادیه اروپا آزاد کرد. آنکارا آزادی وی را سیاسی و خلاف قوانین بین‌المللی خوانده است. ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه را بخشی از پ‌ک‌ک‌ می‌داد.

عبدالله گل: در انتخابات کاندیدا نمی‌شوم

رییس‌جمهور پیشین ترکیه با وجود گمانه‌زنی‌های انجام شده مبنی بر احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات زودهنگام حتی از سوی احزاب اپوزیسیون، هرگونه نامزدی در انتخابات را رد کرد. به گزارش شبکه خبری ان‌تی‌وی، عبدالله گل گفته: «تنها خواسته من برقراری ثبات و آرامش در کشور است. در حال حاضر به‌دنبال کاندیداتوری نیستم.» وی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافاتش با رجب طیب اردوغان گفته: «با هیچ کس مساله شخصی ندارم. تنها دغدغه من سیاست و چشم‌انداز آینده کشور است. آرزویم این است که آینده ترکیه روشن باشد، در همین راستا انرژی موجود در کشور را نه به سمت مسائل منفی بلکه به سمت مسائل مثبت سوق دهیم.»

 

 

ارسال نظر