فراز و فرودهای سردار برگزیتی «ترزا می»

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۳۶
فراز و فرودهای سردار برگزیتی «ترزا می»

گروه جهان  طلا تسلیمی

روسای بانک مرکزی اروپا و بریتانیا مسوول شده‌اند تا تهدیدهای احتمالی برگزیت در بخش خدمات مالی را بررسی کنند، اگرچه نمی‌توان از این «کارگروه جدید فنی» انتظار معجزه داشت. پتانسیل برگزیت برای ایجاد اختلال در قراردادهای چند تریلیون دلاری و ده‌ها میلیون سیاست تضمینی به یکی از منازعات بریتانیا و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. اگرچه لندن و بروکسل هنوز به هیچ تفاهمی دست نیافته‌اند، اما دولت بریتانیا این کارگروه جدید را که به درخواست وزارت خزانه‌داری این کشور و کمیسیون اروپایی تشکیل شده، در یافتن راه‌حل برای ادامه کار بانک‌ها و بیمه‌کنندگان پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌دانند. اما تنها بخش مالی نیست که حساس و در روند مذاکرات برگزیت موثر است. در حالی که ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا نقشه راه خروج پر خطر لندن از اتحادیه را طراحی می‌کند، یک نفر تقریبا بیش از همه بر او و نقشه‌هایش تاثیر می‌گذارد و آن وزیر مسوول بخش شیلات است. مایکل گوو وزیر محیط زیست بریتانیا کمتر از یک‌سال است که مسوولیت این وزارتخانه را بر عهده دارد، اما تاثیر او بر دولت و برنامه‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا غیر قابل انکار است.

بلومبرگ نوشته، اکنون که ترزا می ‌جلسه مهم با گروه خود درباره آینده روابط تجاری بریتانیا-اتحادیه اروپا را پیش‌رو دارد، همه چشم‌ها به مایکل گوو 50 ساله دوخته شده که در سال 2016 رهبری کمپین برگزیت را بر عهده داشت. پرسش این است که آیا از برنامه ترزا می ‌برای همکاری نزدیک گمرکی با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند؟ حاضر به سازش در زمینه برگزیت خواهد بود و می‌گذارد بریتانیا در اتحادیه گمرکی اروپا بماند؟ یا که خنجری در سینه رقبایش فرو می‌کند و رهبری را بر عهده می‌گیرد؟

کیتی پریر مسوول پیشین روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری ترزا می ‌مایکل گوو را «آزمون کارآمدی» سیاست برگزیت ترزا می‌خواند و گفت: «او عمل‌گرا و منعطف است و نه یک تندرو مهاجم. اگر او موافقت خود را اعلام کند، دفتر نخست‌وزیری می‌داند که سیاست مزبور از سوی دیگران نیز پذیرفته خواهد بود.»

 از خیانت به جانسون تا درگیری با «می»

صعود گوو به این سطح از تاثیرگذاری داستان خارق‌العاده‌یی از رقابت سیاسی است. حدود دو سال پیش به نظر می‌رسید، دوره فعالیت سیاسی مایکل گوو به پایان رسیده است. ترزا می‌ در دومین روز از نخست‌وزیری خود در سال 2016 مایکل گوو را به که آن زمان وزیر دادگستری بود به اتاق خصوصی خود در داخل مجلس عوام احضار و در جلسه‌یی که تقریبا دو دقیقه طول کشید، او را اخراج کرد.

ترزا می ‌به مایکل گوو گفته بود که به وفاداری او شک دارد و دلیل آن هم واضح بود: چند روز پیش از این اتفاق و در تب‌و‌تاب پس از همه‌پرسی برگزیت، گوو ابتدا ریاست کمپین بوریس جانسون را برای رهبری حزب حاکم محافظه‌کار بر عهده داشت؛ اما صبحی که جانسون قصد داشت نامزدی خود را برای رهبری حزب اعلام کند، گوو خودش را به عنوان نامزد رهبری حزب معرفی کرد و گفت جانسون برای این کار مناسب نیست. تصمیم گوو فرصت هر دو سیاستمدار را از بین برد، اما مسیر را برای ترزا می ‌هموار کرد.

گوو جدای از خیانت به دوست خود، سابقه درگیری‌ با ترزا می‌ در کابینه دیوید کامرون را نیز در کارنامه خود دارد؛ زمانی که گوو وزیر آمورش و پرورش و ترزا می‌ وزیر کشور بود. در سال 2014 گوو با فیونا هیل مشاور ارشد ترزا می‌ درگیر شد که در نهایت به اخراج هیل انجامید. دو سال بعد، ترزا می ‌قدرت را در دست داشت؛ هیل به دولت بازگشته و جایی برای گوو باقی نمانده بود.

 اثبات وفاداری

اما گوو در دورانی که هیچ امیدی به بازگشت او به دولت نبود، به عنوان یکی از قانون‌گذاران پارلمان وفاداری قابل‌ توجهی به ترزا نشان داد و از سیاست‌های نخست‌وزیر در مصاحبه‌های تلویزیونی و مجلس عوام دفاع کرد و در نهایت توانست با نزدیکی به نیک تیموتی رییس کارکنان دفتر نخست‌وزیری، کانال ارتباطی به دست آورد که به ‌منزله راه بازگشت به کابینه بود.

ترزا می ‌وقتی که اکثریت را در پارلمان از دست داد، هیل و تیموتی را اخراج کرد و گیوین برول را به عنوان رییس دفتر خود برگزید. برول مشاور شخصی پارلمانی گوو بود و تیموتی هم می‌دانست که گوو از مدت‌ها پیش خواهان وزارت محیط زیست است. پیام خیلی زود به ترزا می ‌رسید و او هم با آن موافقت کرد. گوو با مسوولیت قانونگذاری‌های کشاورزی و محیط زیست، اکنون یکی از سمت‌های کلیدی در اجرای برگزیت محسوب می‌شود.

 سردار برگزیت

مسوولیت کنونی برول کمک و همکاری با ترزا می ‌در اجرای برگزیت است. او به گوو احترام می‌گذارد و به هوش او ارزش می‌نهد و عمدتا درباره سیاست‌گذاری برگزیت با او مشورت می‌کند. دیگر مقامات کلیدی کابینه ترزا می ‌نیز عمدتا با گوو مشورت می‌کنند. به‌ گفته افراد آگاه، ترزا می ‌به گوو به چشم صدای عمل‌گرایی در داخل کابینه می‌نگرد در حالی که جانسون در سمت وزیر خارجه عمدتا تمایلی به سازش ندارد. اما دیوید دیویس وزیر برگزیت نیز در گرایش به مصالحه با گوو اشتراک دارد.

تراز می‌ همزمان با مذاکرات با بروکسل، مجبور است نظر محافظه‌کاران مشکوک به اروپا در بریتانیا را نیز جلب کند. اگر آنها احساس کنند که نخست‌وزیر به دیدگاه برگزیت سخت خیانت می‌کند، جایگاهش به خطر خواهد افتاد. از این‌رو جلب نظر گوو برای ترزا می‌حیاتی به نظر می‌رسد، چرا که اکثریت هیچ شکی به موضع‌گیری او در قبال برگزیت ندارند. به هر حال او به عنوان رهبر کمپین خروج از عامل وقوع برگزیت بوده است.

اکنون یک پرسش دیگر در سیاست بریتانیا باقی است که کسی پاسخ آن را نمی‌داند: اینکه چه کسی رهبری محافظه‌کاران را در انتخابات سراسری بعدی در سال 2020 برعهده خواهد داشت. تا آن زمان بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده و دوره انتقالی نیز به پایان رسیده است. تمرکز بر ساخت آینده بریتانیا پس از برگزیت خواهد بود. بسیاری از محافظه‌کاران بر این باورند که صف نامزدی برای جانشینی ترزا می‌طولانی خواهد بود و انتظار می‌رود گوو هم یکی از آنها باشد؛ اگرچه خودش اصرار دارد که این‌طور نیست.

 

 

ارسال نظر