کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۲۴:۴۹
کد خبر: ۱۲۰۷۶۴

عزل وزیر خارجه پاکستان

دادگاهی در پاکستان وزیر خارجه این کشور را به جرم پولشویی از حضور در پارلمان و ادامه کار وزارت منع کرد، حال آنکه ممکن است این حکم با درخواست تجدیدنظر مواجه شود. به گزارش مهر، محمد خواجه‌آصف وزیر خارجه پاکستان، به اتهام پولشویی به صورت مادام‌العمر از حضور در پارلمان این کشور منع شد. وی همچنین از سمت وزارت خارجه پاکستان نیز عزل شده است. این حکم ضربه مهلکی برای حزب حاکم مسلم لیگ (نواز)، آن‌هم تنها چند ماه مانده به برگزاری انتخابات عمومی، تلقی می‌شود.

نرخ تورم؛ مهم‌ترین چالش آنکارا

معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته آنکارا مشکلات اقتصادی بسیار سختی را پشت‌سر گذاشته اما مبارزه برای کاهش تورم، مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت برای تداوم توسعه کشور است. به گزارش ایرنا، محمد شیمشک با حضور در اتاق تجارت و بازرگانی استان غازی‌انتپ گفته: «با وجود تنگناهای گوناگون سیاسی و اجتماعی ناشی از رویدادهای داخلی و خارجی، اقتصاد ترکیه در 16 سال اخیر 230درصد رشد کرد و برای بیش از 8 میلیون نفر در 10 سال گذشته شغل ایجاد شد.» این مقام ترکیه‌یی تاثیر برگزاری انتخابات زودهنگام را برای اقتصاد کشورش مثبت ارزیابی کرده و گفته باید هر چه سریع‌تر با ورود به نظام جدید حکومتی و رفع ابهامات در چرخه تصمیم‌گیری بتوان به روند رشد اقتصادی تداوم بخشید و تدابیری منطقی در مهار تورم اتخاذ کرد.

محکومیت زنان تروریست خارجی در عراق

دادگاه مرکزی رسیدگی به جرایم عراق ۱۰ زن تروریست عضو داعش دارای تابعیت کشورهای مختلف را به اعدام یا حبس ابد محکوم کرد. به گزارش ایرنا، سخنگوی رسمی دادگستری عراق گفته دادگاه جنایت‌های مرکزی عراق 5 زن تروریست داعشی که 2 نفر از آنها تبعه آذربایجان و 3 نفر دیگر تبعه قرقیزستان هستند را به دلیل عضویت در داعش به اعدام محکوم کرد. گفته شده، 2 روسی، 2 آذربایجانی و یک فرانسوی 5 زن دیگر عضو داعش هستند که به‌دلیل مشارکت در عملیات تروریستی به حبس ابد محکوم شده‌اند.

تلاش برای توقف انتقال اف۳۵ به ترکیه

3 سناتور امریکایی با ارائه لایحه‌یی خواستار توقف انتقال جنگنده‌های اف۳۵ لاکهید مارتین به ترکیه شدند. به گزارش رویترز، این لایحه می‌تواند روابط نه‌چندان حسنه این روزهای امریکا و ترکیه را وخیم‌تر کند. اردوغان در پی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ حالت فوق‌العاده اعلام کرده و از آن زمان ده‌ها هزار نفر بازداشت شده، مخالفان سرکوب شدند و پاکسازی در سطح اداری و نظامی صورت گرفته است. او حامیان فتح‌الله گولن روحانی ترک‌تبار ساکن امریکا را به اجرای این کودتای ناکام متهم کرده و خواستار استرداد او از امریکاست؛ درخواستی که تاکنون پذیرفته نشده است.

 

ارسال نظر