رشد اقتصادی بریتانیا به پایین‌ترین حد رسید

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۲۴:۰۳
کد خبر: ۱۲۰۷۶۳

گروه جهان| تازه‌ترین گزارش دفتر آمار ملی بریتانیا نشان می‌دهد، رشد اقتصادی این کشور در 3‌ماهه اول سال جاری میلادی به پایین‌ترین حد در بیش از 5 سال گذشته رسیده است. به گزارش ایرنا طبق داده‌های این نهاد بریتانیایی، تولید ناخالص داخلی در این بازه زمانی 0.1درصد اعلام ‌شده که این میزان در قیاس با دوره 3‌ماهه آخر سال 2017میلادی 0.4درصد کاهش نشان می‌دهد. تحلیلگران اقتصادی اصلی‌ترین عامل این کاهش را به روند نزولی ساخت‌وساز و تولید در بریتانیا نسبت می‌دهند. همچنین سرمای شدید هوا در ماه مارس گذشته که

بر اثر آن شبکه حمل‌ونقل در سراسر بریتانیا دچار اختلال شد از دیگر عواملی است که از نگاه کارشناسان بر کاهش رشد اقتصادی این کشور تاثیرگذار بوده است.

بر اساس داده‌های دفتر آمار ملی بریتانیا، شاخص ساخت‌وساز در 3‌ماهه اول سال جاری حدود 3.3درصد کاهش‌ یافته است. همچنین شاخص تولید در مقایسه با دوره 3‌ماهه آخر 2017 نیز 0.2درصد کاهش داشته که مجموع این عوامل در کاهش سرعت رشد اقتصادی بریتانیا تاثیر گذاشته است. این تحولات در کنار احتمال افزایش نرخ بهره بین‌ بانکی از سوی بانک مرکزی بریتانیا ظرف چند روز آینده سبب شده تا ارزش پوند در بازار معاملات ارزی صبح جمعه با کاهش مواجه شود. هر پوند بریتانیا جمعه با یک سنت کاهش یک دلار و 38سنت در بازارهای ارزی معامله شده است. شاخص خرج مصرف‌کنندگان انگلیسی نیز در این دوره به‌ دلیل کاهش درآمد و افزایش تورم در این کشور کاهش ‌یافته است. کاهش رشد اقتصادی بریتانیا درحالی رخ می‌دهد که اختلافات بر سر پیامدهای اقتصادی ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا بالا گرفته است. نمایندگان پارلمان بریتانیا اخیرا طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که براساس آن از دولت خواسته‌ شده تا در اتحادیه گمرکی اروپا در دوره پسابرگزیت باقی بماند. در این طرح آمده دولت باید در مذاکرات برگزیت درباره سازوکار گمرکی موثری با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند. این طرح با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازار بریتانیا به شمار می‌رود، یادآور شده تنها در 2016میلادی 145میلیارد پوند واردات و 241میلیارد پوند صادرات کالا میان دو طرف صورت گرفته و بر همین اساس نقش اتحادیه گمرکی اروپا را حائز اهمیت خوانده است. مرحله دوم مذاکرات برگزیت درباره مسائل تجاری و امنیتی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت در جریان است. دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند تا پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ماه مارس 2019 این توافق را به تصویب پارلمان‌های اروپا و بریتانیا برسانند.

 

ارسال نظر