افشای دیدار مایک پمپئو با رهبر کره‌شمالی

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۹۶

گروه جهان    

در آستانه ملاقات رییس‌جمهوری امریکا و رهبر کره‌شمالی مذاکره و دیدارهای مشترک در سطوح بالا در دستور کار قرار گرفته و به سرخط مهم رسانه‌های جهان تبدیل شده است. این در حالی است که رسانه‌ها طی چند روز گذشته از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون خبر داده بودند که مقامات کاخ سفید این مذاکره را تکذیب، اما اعلام کردند مایک پمپئو رییس سیا و نامزد پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت امور خارجه با رهبر کره‌شمالی دیدار داشته است.

به گزارش ایرنا، احتمال داده شده دیدار ترامپ و کیم جونگ اون اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن انجام شود؛ زمان ملاقات رهبر کره‌شمالی با رییس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز چند روز پیش از دیدار با ترامپ در تاریخ 27 آوریل اعلام شده است. روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از دو مقام آگاه نوشت: «مایک پمپئو به عنوان فرستاده ترامپ سفری مخفیانه به کره‌شمالی داشته و این سفر پمپئو بخشی از تلاش‌ها برای تدارک مقدمات دیدار میان ترامپ و کیم بوده است.» زمان سفر پمپئو طی چند هفته گذشته و پس از آن بود که وی به عنوان وزیر امور خارجه جدید معرفی شد. ترامپ پیش‌تر گفته بود، گفت‌وگوهای مستقیمی «در سطوح بسیار بالا» با کره‌شمالی جریان دارد تا مقدمات دیدار با کیم فراهم شود. وی افزود: «یا دیدار بسیار خوبی خواهیم داشت یا دیدار خوبی نخواهیم داشت. شاید با توجه به اتفاقات آینده، اصلا با هم دیدار نکنیم. اما فکر می‌کنم که فرصت خوبی برای حل یکی از مشکلات جهانی داریم.» محل این ملاقات اعلام نشده، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی است که پنج محل برای انجام این دیدار پیشنهاد شده است.

نقش پکن در تصمیم‌گیری‌های کره‌شمالی بر کسی پوشیده نیست و طی سال‌های گذشته روابط سیاسی، اقتصادی و موضع‌گیری‌های چین خود به تنهایی گویای این مهم است، حالا به آن اضافه کنید نخستین سفر خارجی رهبر جوان کره‌شمالی اوایل فروردین ماه امسال به مدت 4 روز به پکن انجام شد. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین نخستین سفر رسمی به کره‌شمالی را خواهد داشت. سفر مذکور به‌زودی و احتمالا پس از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر