کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۲۲

اختلاف‌های پشت‌پرده امارات و عربستان‌سعودی

روزنامه الاخبار لبنان با انتشار پیام‌های درزیافته از سفارتخانه‌های امارات متحده عربی و اردن در بیروت موارد متعددی از اختلاف در رویکرد عربستان و امارات را که در ظاهر روابط نزدیکی با هم دارند، افشا کرد. در یکی از این پیام‌ها به نقل از سفیر کویت آمده که محمد بن‌زاید ولیعهد امارات به ‌دنبال فروپاشی عربستان است. در پیام دیگری آمده که عربستان در داخل و خارج به ‌ویژه در لبنان دچار آشفتگی است و با وجود نارضایتی از سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به او نیاز دارد.

گفت‌وگوی اردوغان و مرکل درباره سوریه

رییس‌جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان طی تماس تلفنی درباره تحولات اخیر سوریه گفت‌وگو کردند. به گزارش آناتولی و به گفته یک منبع وابسته به ریاست‌جمهوری، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان طی این تماس بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و تداوم فرآیند سیاسی در این کشور تمرکز داشتند. این دو رهبر همچنین در خصوص حمله هوایی امریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه تبادل نظر کردند. امریکا، بریتانیا و فرانسه در پی ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حمله دوما علیه دولت بشار اسد رییس‌جمهور سوریه حمله‌یی هوایی صورت دادند.

حمله انتحاری داعش به جنوب سامرا

یک منبع در پلیس عراق اعلام کرد که در حمله داعش در جنوب سامرا چهار نفر کشته و زخمی شدند. به گزارش سومریه‌نیوز، یک عامل انتحاری خود را در مرکز پلیس دلف در نزدیکی روستای العذیه در جنوب شهرک الاسحاقی منفجر کرد که در نتیجه آن دو نفر از نیروهای این مرکز کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. منبع مذکور که خواست نامش فاش نشود، همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی بر اینکه کنترل این مکان را در دست بگیرند، تاکید دارند و این نیروها با کمک گردان سرایا‌السلام عملیات پاکسازی این منطقه را آغاز کردند. داعش در صلاح‌الدین گهگاهی برای حمله علیه مناطق آزاد شده عراق تلاش می‌کند اما نیروهای عراقی موفق شدند، این حملات را ناکام بگذارند. اعضای داعش خسارت‌های جانی و مالی گسترده‌یی تاکنون بر جای گذاشته‌اند.

آتش‌بس مرزی افغانستان و پاکستان

منابع امنیتی افغانستان اعلام کردند که سربازان مرزی افغان و پاکستانی آتش‌بس برقرار کردند و اکنون درگیری مسلحانه میان هر دو جانب متوقف شده است. به گزارش العربیه، سربازان افغان به طرف پاکستانی هشدار داده‌اند، اگر باز هم به خاک افغانستان حمله کنند، عواقب آن به عهده خودشان خواهد بود. گفته شده، سربازان پاکستانی دوشنبه حملاتی را در ولسوالی دندپتان ولایت پکتیا در شرق افغانستان شروع کردند اما اکنون درگیری‌ها متوقف شده است.

 

ارسال نظر