چالش جدید وال‌استریت

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۱۷
چالش جدید وال‌استریت

گروه جهان  

وال‌استریت در کنار استرس‌های ناشی از فراز و نشیب‌های بازارهای سهام با چالش دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کند؛ برقراری تعادل در ساعات کاری کارمندان و افزایش بهره‌وری. هیچ کسی با ساعات طولانی کار بیگانه نیست. بسیاری از کارکنان مشاغل اینچنینی و مشاغل در زمینه خبر و رسانه مجبورند با پیجری در بالای سر خود بخوابند تا هر لحظه که به آنها احساس نیاز می‌شد، اعزام به کار شوند. اما هیچ نشانه‌یی دال بر این مساله وجود ندارد افرادی که عملا در دفتر کار خود زندگی می‌کنند و خواب کافی نداشته‌اند، عملکرد و بازده بهتری داشته باشند. بالعکس نتیجه تحقیقات انجام شده توسط الکساندرا میشل در سال 2014 نشان داد که کارمندان خسته اغلب دچار تیک‌های روانی همچون جویدن ناخن یا پیچاندن موها می‌شوند و علائمی دال بر «مبارزه متقابل» بدن خود با کار زیاد دارند.

فایننشال تایمز در گزارشی در این باره نوشته: کسب‌و‌کار بانک سرمایه‌گذاری مولیس و شرکا در چند وقت گذشته خیلی خوب بوده است؛ این بانک مستقل سرمایه‌گذاری به شرکت ملی نفت عربستان سعودی(آرامکو) درباره برنامه‌های عرضه سهام در بازارهای بورس برای نخستین مرتبه مشاوره می‌دهد؛ به شرکت برودکام در پیشبرد پیشنهادش برای کوالکام کمک کرد؛ و به گزارش رویترز در 3ماهه نخست سال جاری مالی با کسب هزینه خدماتی 85 میلیون دلاری رتبه چهارم را در میان بانک‌های مستقل کسب کرد. اما این مرتبه دلیل توجه رسانه‌های خبری به این بانک سرمایه‌گذاری چندان هم مثبت نیست. هفته پیش یکی از بانکداران سطح متوسط ساعت 12:30 بامداد ایمیلی به کارشناسان تازه‌کار مشهور به تحلیلگر فرستاد و از این مساله شکایت کرد، زمانی که در دفتر نیویورک قدم می‌زده تنها 11نفر آنها را پشت میزهایشان یافته است. او نوشته:«می‌دانم که همه شما بسیار کار می‌کنید و سرتان با چندین پروژه گرم است. اما با توجه به‌ اینکه برای پیشبرد پروژه‌های جدید نیاز به ادامه حضور کارکنان در دفتر حس می‌شود و اینکه شما تقریبا به سر حد ظرفیت خود رسیده‌اید، فکر می‌کنم تنها راه تمایز قائل شدن میان شماها این است که ببینیم چه کسانی ساعات پایانی شب در دفتر حضور دارند.»

مفسران پایگاه اینترنتی«وال‌استریت اُاِیسِس» که نخستین مرتبه این یادداشت را منتشر کرد در واکنش به آن به ‌شدت ابراز خشم کردند. یکی از آنها نوشت:«به همین دلیل است که کسی به سمت بانکداری نمی‌رود.» یکی دیگر هم نوشت:«شرط می‌بندم او همان فردی است که به کارمندان جدید می‌گوید، لازم نیست نگران ساعت‌های حضور خود در محل کار باشند چراکه در این بانک شایسته‌سالاری حکمفرماست.» بانک سرمایه‌گذاری مولیس از اظهارنظر درباره این ایمیل خودداری کرد اما یک سخنگوی این بانک گفت:«ما اعتماد زیادی به کارکنان خود ازجمله نیروهای تازه‌کار داریم و می‌دانیم آنها در صورت وجود یا نبود نظارت کار خود را به نحو احسن به انجام می‌رسانند حتی اگر حضور فیزیکی پشت صندلی‌های خود نداشته باشند.»

این ایمیل به ‌ویژه با توجه به پیشینه تراژیک مولیس عاری از عاطفه به نظر می‌رسد. در سال 2015 بانکدار تازه‌کار توماس هیوز خود را از آپارتمانش به بیرون پرتاب کرده و خودکشی کرد.

طبق گزارش پزشکی و ایمیل‌هایی که خانواده‌اش در اختیار نیویورک‌تایمز گذاشته‌اند، هیوز 29ساله مواد مخدر مصرف ‌کرده بود. او از یک سفر کاری مستقیم به دفتر کار بازگشته و از ساعت 6 بعدازظهر تا یک بامداد را به کار گذرانده بود. پس از بازگشت به خانه نیز تا 9:45 دقیقه بامداد مشغول پاسخگویی به ایمیل‌ها بود. حدود ساعت 10 خودکشی کرد. هنوز کسی علت این مساله را نمی‌داند اما خانواده‌اش معتقدند، استرس و فشار زیاد کار نقش زیادی در این زمینه داشتند.

پس از مرگ هیوز و چندین بانکدار جوان دیگر در گلدمن ساکس و «بانک امریکا» بسیاری در وال‌استریت تلاش کرده‌اند، روحیه کارکنان جوان خود را دست‌کم با تلاش برای محدود کردن ساعات کار در تعطیلات آخر هفته و کاهش تاکید بر حضور در داخل دفتر تقویت کنند و از فشار روی آنها بکاهند. این تغییرات در «شیوه زندگی» همچنین بازتاب‌دهنده این حقیقت است که بانک‌ها باید برای استخدام استعدادهای برتر با «سیلیکون ولی» رقابت کنند و با نگرانی‌های فزاینده درباره نرخ خروج زنان جوان و اقلیت‌ها از این صنعت مواجه شوند.

مولیس هم به تلاش‌های عمومی برای ارتقای زندگی 500 بانکدار به ‌ویژه 200 تحلیلگر تازه‌کار شاغل در این شرکت پیوسته است. ایستگاه‌های متصلی برای فراهم کردن امکان کار در خانه و در نظر گرفتن زمان‌های استراحت در نظر گرفته و به کارکنان اجازه می‌دهد حتی تا یک سال در دفاتر خارج از کشور کار کنند. اما این بانک که پس از بحران مالی جهانی تاسیس شد به سرعت درحال گسترش است و با وجود نرخ بالای استخدام که رتبه تخصصی این بانک را 15درصد افزایش داده، کارکنان مجبورند برای رساندن خود به سرعت رشد بانک به ‌شدت تلاش کنند. وال‌استریت اُاِیسِس در سرشماری اخیر خود اعلام کرد که از نظر بیشترین ساعات کاری با در نظر گرفتن میانگین 84.3 ساعت در هفته، مولیس از میان 137بانک در رتبه پنجم قرار می‌گیرد.

با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته برای آسان‌تر کردن شرایط کار به نظر می‌رسد، شرکت‌های مطرح در وال‌استریت هنوز این درس را به‌ درستی نیاموخته‌اند. ایمیل مولیس به‌ ویژه از این جهت مایه تاسف است که تلاش‌های شرکت را برای داشتن ساعات کاری انعطاف‌پذیر به ‌کلی نقض می‌کند و این معنا را می‌دهد که اگر بانکداران جوان بخواهند در این کار به آینده‌یی درخشان دست یابند، مجبورند در دفتر بمانند.

 

ارسال نظر