جدال انتخاباتی بر سر هویت بیروت

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۳۸

 گروه جهان| با نزدیک شدن به موعد انتخابات پارلمانی لبنان و افزایش رقابت‌ها، موضوع هویت بیروت پایتخت لبنان، به یکی از جدال‌های انتخاباتی بین نامزدها تبدیل شده است. به گزارش ایرنا، بیروت با جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر اصلی‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر لبنان است.

در انتخابات پارلمانی لبنان که قرار است 16 اردیبهشت برگزار شود، شهر بیروت به دو حوزه انتخابی تقسیم شده است. حوزه انتخابی «بیروت 1» شامل مناطق شرقی این شهر یعنی «الأشرفیه، الرمیل، المدور و الصیفی» می‌شود. از این حوزه 8 نماینده از 128 نماینده پارلمان لبنان تعیین می‌شوند. به‌دلیل بافت عمدتا مسیحی‌نشین این حوزه، تمام نمایندگان آن از میان طوایف مختلف مسیحی انتخاب می‌شوند. اما حوزه انتخابی «بیروت2» شامل مناطق غربی بیروت که عمدتا مسلمان‌نشین است، می‌شود. این مناطق عبارتند از: «رأس بیروت،‌ دار المریسه، میناء الحصن، زقاق البلاط، المزرعه، المصیطبه، المرفأ و الباشوره» که قرار است 11 نماینده در پارلمان داشته باشند که طبق تقسیم‌بندی‌های طایفه‌یی، 6 نفر از آنها سنی و 2 نفر شیعه خواهند بود. طوایف دروز و مسیحیان ارتدوکس و انجیلی نیز هر کدام صاحب یک کرسی می‌شوند.

گرچه در هر دو حوزه انتخابی رقابت‌ها تنگاتنگ است، اما حوزه بیروت 2 این روزها خبرسازتر و جنجالی‌تر شده است. حرف‌ و‌ حدیث‌ها پس از آن آغاز شد که نامزدهای لیست وابسته به حزب «المستقبل» در این حوزه که شاخص‌ترین آنها «سعد الحریری» نخست‌وزیر و «نهاد المشنوق» وزیر کشور هستند، در سخنرانی‌های متعدد خود درباره آنچه خطر از بین رفتن هویت عربی بیروت است، سخن گفتند. در این حوزه رقابت اصلی بر سر لیست حزب المستقبل و لیست ائتلاف حزب‌الله، جنبش امل و جریان ملی آزاد است. بسیاری از ناظران اظهارنظرهای المستقبلی‌ها را ناشی از نگرانی آنها از پیروزی لیست رقیب می‌دانند و معتقدند آنها با این اظهارات به‌دنبال تهییج افکار عمومی و ترساندن جامعه اهل سنت بیروت هستند. اظهارنظرهای اخیر نگرانی‌هایی را درباره ایجاد شکاف در میان ساکنان بیروت و نزاع‌های طایفه‌یی ایجاد کرده است. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود در حومه جنوبی بیروت به سخنان المستقبلی‌ها واکنش نشان داد و خواستار پرهیز از سخنرانی‌های با رنگ و بوی طایفه‌یی شد و افزود، باید بافت اجتماعی بیروت را حفظ کرد و رقابت بر سر خدمت به بیروت و اهالی آن باشد. 583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می‌کنند. لبنان دارای نظامی پارلمانی است و ترکیب این نهاد آرایش دولت آینده را نیز تعیین خواهد کرد. براساس قانون انتخابات لبنان، مردم به لیست‌های انتخاباتی رای می‌دهند و هر لیست براساس میزان آرا به دست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت.

 

ارسال نظر