ژاپن:بر سر «ترانس پاسیفیک» با امریکا مذاکره نمی‌کنیم

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۶۶

گروه جهان|

ژاپن ابراز تمایل دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برای درنظر گرفتن الحاق دوباره به پیمان ترانس پاسیفیک را مورد استقبال قرار داد، اما تاکید کرد حاضر نیست به خواست واشنگتن بار دیگر درباره اصول و مفاد اولیه موردتوافق در این پیمان وارد گفت‌وگو شود.

به گزارش تارنمای روزنامه ژاپن‌تودی، توشیمیتسو موته گی وزیر امور پیمان ترانس پاسیفیک ژاپن گفته اگر مقصود ترامپ ارزیابی پیمان و پیوستن به آن باشد، مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ اما هر تغییری در این توافقنامه مردود است و مورد قبول واقع نخواهد شد. این پیمان 1‍2 عضو داشت که با روی کار آمدن ترامپ، امریکا از آن خارج شد و 11 عضو دیگر که از مهم‌ترین آنها ژاپن است، اعلام کرده‌اند بدون حضور واشنگتن این توافقنامه را اجرا می‌کنند.

ناظران بر این باورند نبرد تجاری امریکا با چین و زیان‌هایی که به اقتصاد امریکا وارد می‌شود ترامپ را بر آن داشته تا مجدد به این پیمان ملحق شود که چین از اعضای آن نیست. استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام 11 عضو این پیمان هستند. مقام ژاپنی گفت که 11 عضو باقی‌مانده در پیمان بر این باورند بسیار سخت خواهد بود که بخواهند توافق اولیه را تغییر داده و دوباره درباره آن مذاکره کنند. قرار است شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر خود به امریکا که از این هفته شروع می‌شود با ترامپ درباره این موضوع بحث کند. کارشناسان ژاپنی تصریح کرده‌اند که امروز توکیو باید به‌دنبال اجرای سیاست‌هایی برای گسترش همکاری‌های راهبردی و درازمدت با کشورهای دیگر باشد و حتی اگر به‌دنبال مهار چین است، نباید برای این منظور به امریکا تکیه کند. یوشیهیده سویه از دانشگاه کیو ژاپن به کیودو گفت، ترامپ مشخصا به‌دنبال برنامه‌ها و راهبردهای دیگری در آسیاست که با گذشته تفاوت اساسی دارد و این مایه نگرانی است. او گفته است: «وقتی با دستور او امریکا از پیمان بزرگ تجاری ترانس پاسیفیک (تی‌پی‌پی) خارج می‌شود، نشان از غیبت امریکا دارد و در نبود واشنگتن ژاپن باید به‌دنبال گسترش همکاری با دیگر کشورهای آسیایی باشد.»

 

ارسال نظر