کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۷۹۰

 امضای ۱۹توافقنامه تجاری در سفر بن‌سلمان به پاریس

در جریان سفر ولیعهد عربستان به پاریس، ۱۹توافقنامه تجاری میان شرکت‌های فرانسوی و عربستانی به امضا رسید. به گزارش الیوم‌السابع، در سفر رسمی محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان به پاریس، ۱۹توافقنامه تجاری میان شرکت‌های فرانسوی و عربستانی به ارزش بیش از ۱۸میلیارد دلار در بخش‌های پتروشیمی، تصفیه آب، تکنولوژی و صنعت به امضا رسید. مهم‌ترین آنها دو توافقنامه در بخش انرژی میان شرکت آرامکو و شرکت توتال فرانسه به ارزش 7.2 میلیارد دلار برای ساخت یک مجتمع جدید پتروشیمی و نیز توافقنامه تجاری دیگری به ارزش 3میلیارد دلار بود.

 علی‌اف؛ شانس اول پیروزی در انتخابات آذربایجان

رای‌دهندگان جمهوری آذربایجان در حالی چهارشنبه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام به پای صندوق‌های رای رفتند که این انتخابات از سوی احزاب اپوزیسیون اصلی تحریم ‌شده و انتظار می‌رود که همچنان سبب ادامه قدرت الهام علی‌اف رییس‌جمهور این کشور شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیروزی الهام علی‌اف در این انتخابات به عنوان یک نتیجه قطعی در نظر گرفته شده و مخالفان ضعیف قدرت جمهوری آذربایجان قدرت کافی برای آنکه او را به چالش بکشند، ندارند. این در حالی است که گفته می‌شود، دلارهای نفتی که خزانه‌های دولت وی را پر کرده‌اند نیز در تحکیم جایگاه او تاثیر زیادی دارد. احزاب مخالف دولت جمهوری آذربایجان می‌گویند شرایط در این کشور برای برگزاری یک انتخابات دموکراتیک مهیا نیست و مقام‌های دولت را متهم به تدارک برای تقلب در آرا کرده‌اند.

 محدودیت تردد دیپلمات‌های پاکستانی

در پی درخواست پلیس پاکستان برای ممنوع‌الخروجی «جوزف امانوئل هال» وابسته نظامی سفارت امریکا به علت کشتن یک شهروند این کشور در حادثه رانندگی، واشنگتن نیز از ابتدای ماه مه ‌تردد دیپلمات‌های پاکستانی مقیم امریکا را محدود می‌کند. به‌ گزارش اکسپرس تریبیون، دیپلمات‌های پاکستانی مستقر در سفارت این کشور در واشنگتن می‌توانند تنها تا 40 کیلومتری سفارتخانه تردد کنند و برای تردد بیش از این حد باید از نهادهای مربوطه در امریکا مجوز کسب کنند.

 حمله پهپادی حوثی‌ها به آرامکو

انقلابیون حوثی یمن اعلام کردند یک حمله پهپادی به تاسیساتی در جنوب عربستان انجام داده که متعلق به غول نفتی آرامکو بوده است. به گزارش رویترز، با این همه آرامکو اعلام کرده تاسیساتش بدون هیچ مشکلی به شکل عادی فعالیت می‌کند. کانال تلویزیونی المسیراه حوثی‌ها به زمان حمله یا جزئیات مربوط به خسارت‌های ناشی از این حمله اشاره‌یی نکرده است.

 

 

ارسال نظر