چرا عربستان‌سعودی از ایده سرنگونی اسد عقب کشید؟

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۲۹

گروه جهان   شبکه تلویزیونی فرانس 24 روز یک‌شنبه در گزارشی همزمان با سفر محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی به فرانسه به دلایل عقب‌نشینی عربستان‌سعودی از ایده سرنگونی بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه پرداخت.

در این گزارش آمده، واقعیت این است که عربستان‌سعودی که پیش‌تر به‌شدت با ادامه حضور بشار اسد در راس قدرت در سوریه مخالف بود، موضع خود را تغییر داده است. سوال این است که چرا؟  ویلیام جوردن از مقامات سابق وزارت خارجه امریکا در پاسخ به این سوال می‌گوید: «این اواخر جنگ در یمن برای سعودی‌ها به دلیل تقابلی که آنها با ایرانی‌ها دنبال می‌کنند، اولویت دارد. آنها نمی‌خواهند انرژی‌شان را در پرونده سوریه از دست بدهند. از سوی دیگر، نیروهای مخالف سوریه که برای تغییر اوضاع در این کشور به آنها امید می‌رفت، دوام نیاوردند و نتوانستند به راه‌حل مطمئنی برای جایگزینی بشار اسد تبدیل شوند.» اما به هر حال بن سلمان نمی‌تواند حضور ایران را در سوریه تحمل کند و در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود نیز به بشار اسد گفته بود که اجاره ندهد ایرانی‌ها هر کاری که می‌خواهند در کشورش انجام دهند.

بازیگر اصلی دیگر در این مناقشه ترکیه است که در شمال با کردها مقابله می‌کند و دیگر تقابل‌جویی کمتری در قبال حمایت‌ها از بشار اسد دارد و به این ترتیب، میزبانی دو متحد خستگی‌ناپذیر نظام سوریه یعنی ایران و روسیه را به عهده گرفته است. آیا درمورد ترکیه نیز باید از تغییر راهبرد این کشور سخن گفت؟ ویلیام جوردن می‌گوید: «رییس‌جمهور اردوغان تصمیم گرفت از قضیه کردها برای تقویت حمایت‌های ملی از خودش بهره بگیرد. این راهبردی است که می‌تواند وی را در مقابل امریکایی‌ها و باقی ائتلاف ضدگروه داعش قرار بدهد.» برعکس، در غرب اظهارنظر عمده‌یی در این باره نشده است. امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه بر این باور است که باید با بشار اسد گفت‌وگو کرد. در واشنگتن اولویت ترامپ چیز دیگری است که چند روز قبل آن را به طرفدارانش گفته است. وی گفته که داعش تقریبا تمام شده و امریکایی‌ها از سوریه بیرون می‌روند تا بقیه به آن بپردازند.   در این میان عربستان‌سعودی این خروج امریکا را با دیده مثبت نمی‌نگرد. عربستان‌سعودی از امریکا خواسته است که نیروهایش را در سوریه حفظ کند. ولیعهد عربستان‌سعودی به سفرهای دوره‌یی خود به اقصا نقاط جهان ادامه می‌دهد و خیلی زود در بغداد با مقامات عراق دیدار می‌کند. البته افکار عمومی عراق اصلا برای چنین سطحی از روابط با سعودی‌ها آمادگی ندارد. بن سلمان در هفته‌های اخیر به امریکا سفر کرد و پس از آن راهی فرانسه شد. همزمان با ورود بن سلمان به پاریس، فشارها بر ماکرون برای کاهش حمایت پاریس از عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی افزایش یافته است.

 

ارسال نظر