جانسون: کوربین احمقی مفید برای روسیه است

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۲۶

گروه جهان   

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، جرمی کوربین رهبر حزب مخالف کارگر را احمقی مفید برای کرملین خوانده است. او این مساله را در واکنش به اظهارات کوربین درباره ماجرای مسمومیت جاسوس دوجانبه سابق روسیه در سالزبری بیان کرد.  به گزارش بی‌بی‌سی، جانسون گفت که کوربین با خودداری از حمایت بی‌چون و چرا از نظرهای دولت بریتانیا به تبلیغات روسیه اعتبار می‌بخشد. او همچنین گفته که حزب کارگر با زیرسوال بردن نظرهای کارشناسان تسلیحات شیمیایی خود را اسباب تمسخر کرده است. روسیه هرگونه ارتباطی با حمله چهارم ماه مارس به سرگئی اسکریپال و دخترش را رد می‌کند و از دولت بریتانیا خواسته است تا اسناد و مدارک خود را در این مورد در اختیارش بگذارد.

جانسون گفت: روسیه سعی دارد که واقعیات تلخ را زیر آواری از دروغ و اطلاعات نادرست دفن کند. وزیر خارجه بریتانیا در ساندی‌تایمز نوشت که تنها عاملی که به دروغ‌های روسیه اعتبار می‌بخشد، حمایت سیاستمداران کشورهای دیگر از تلاش‌های روسیه برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات است و افزود: «با کمال تاسف به این نتیجه رسیده‌ام که جرمی کوربین هم به این تلاش‌ها پیوسته است. »  پس از آنکه آزمایشگاه وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد، نمی‌تواند منبع دقیق سم اعصاب استفاده شده علیه سرگی اسکریپال و دخترش را تعیین کند، روسیه خواهان تشکیل جلسه شورای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد. در نشست اضطراری 4 آوریل در لاهه، درخواست روسیه برای تحقیق مشترک درباره مسمومیت جاسوس سابق و دخترش رد شد. این آزمایشگاه پیش‌تر گفته بود، سم اعصاب نوویچوک که کاربرد نظامی دارد تنها در اختیار ارتش و دولت روسیه است و به احتمال قوی از سوی «عناصر حکومتی» آن کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این آزمایشگاه در عین حال افزود که تعیین اینکه چنین سمی کجا تولید شده در محدوده وظایف آن قرار ندارد.

بریتانیا می‌گوید؛ اطلاعاتی که در دست دارد باعث شده به این باور برسد که روسیه مسوول این حمله بوده است. در پی این تحولات، حزب کارگر بریتانیا خواستار تحقیقات شده است که معلوم شود آیا بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا درباره دخالت روسیه در حمله به جاسوس دوجانبه به افکار عمومی اطلاعات اشتباه داده یا اغراق کرده است.

 

ارسال نظر