تمهیدات «شی» برای مقابله با ترامپیسم

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۴۰
تمهیدات «شی» برای مقابله با ترامپیسم

گروه جهان|

شی‌ جین ‌پینگ، رییس‌جمهوری چین  فردا(سه‌شنبه) در مجمعی در جزیره هاینان سخنرانی مهمی دارد که یک چالش جدی موفقیت آن را تهدید می‌کند: «شی» باید به‌گونه‌یی از اصلاحات متهورانه و جدید اقتصادی و تدابیر بازار آزاد سخن بگوید که نشان دهد در برابر فشارهای تجاری امریکا سر خم نکرده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، چین برای چهلمین سالگرد سیاست‌های«اصلاحات و بازگشایی» دنگ شیائو پینگ آماده می‌شود و «شی» قصد داشت از سخنرانی در مجمع بوآئو برای آسیا استفاده کند تا نشان دهد در اجرای اصلاحات دشوار اقتصادی و سیاسی به‌ اندازه دنگ تاثیرگذار و مصمم است. وانگ یی، وزیر خارجه چین هفته گذشته چند ساعت پیش از آغاز تنش‌های تجاری بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان گفت:«چین چطور اصلاحات بیشتر را پیش می‌برد؟ این سوالی است که مردم می‌خواهند پاسخ آن را بدانند. شی جین ‌پینگ در بوآئو پاسخ‌ سوالات را می‌دهد و شرکت‌کنندگان از بازگشایی‌ها و تدابیر اصلاحاتی که چین به اجرا می‌گذارد، آگاهی خواهند یافت.» با این حال دشمنی‌های تجاری هفته گذشته موضع تندروهایی را که با هر گونه امتیاز تجاری و بازگشایی بازار به روی امریکا مخالف هستند، تقویت کرده است. یکی از مشاوران سیاست‌گذاری دولت چین در این باره گفت:«شرایط بسیار حساس است. ما نمی‌خواهیم مشکل را تشدید کنیم اما اگر پاسخ نگوییم تنها ترامپ را تشویق کرده‌ایم».

 قدرت ‌نمایی «شی»

شی جین‌ پینگ در دو سخنرانی در 6 ماه گذشته دیدگاه خود را درباره ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی رده اول ارائه کرد و در سخنرانی آخری به امریکا هشدار داد، دیگران را تهدید نکند. این هشداری بود که از نظر مقامات چینی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا تصمیم گرفته آن را به توهین‌آمیز‌ترین شکل نادیده بگیرد.

ترامپ 5 آوریل تهدید به اعمال 100میلیارد دلار تعرفه اضافی بر صادرات چین به امریکا را مطرح کرد. یک روز پیش از آن دولت ترامپ از برنامه‌ها برای ارزیابی تعرفه‌های تنبیهی بر واردات از چین به ارزش 5 میلیارد دلار خبر داده بود. اقدامی که چین با مهربانی پاسخ داد. ترامپ تعرفه‌های متقابل چین را که مقامات پکن قانونی و درخور می‌دانستن، «تلافی ناعادلانه» توصیف کرد که به «کشاورزان و تولیدکنندگان» آسیب می‌رساند. جدیدترین تهدید ترامپ که به جای توییت‌های همیشگی او از طریق بیانیه‌یی رسمی کاخ سفید مطرح شده، مخاطره تلافی را برای شی جین‌ پینگ به‌ ویژه در آستانه سخنرانی برای صدها چهره بین‌المللی، سرمایه‌گذار و فعالان صنعت در بوآئو افزایش داده است. تیم کلیسولد، مشاور سرمایه‌گذاری خارجی در این باره گفت:«شی در برابر دشمنی مکار قرار گرفته است. ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است و اهدافی پنهانی را دنبال می‌کند.» مقامات چینی در محافل خصوصی خود نظر دیگری درباره ترامپ دارند:«ترامپ از طرفی غیرقابل پیش‌بینی و در عین حال کاملا قابل پیش‌بینی است. او در تمام عمر خود حامی تولیدات داخلی بوده است.»

ترامپ در مراسم تحلیف خود آغاز دوره جدید «اول امریکا» را اعلام کرد. این هفته «شی» در مقام رییس‌جمهوری چین پاسخ ترامپ را خواهد داد؛ اما در عین حال سعی خواهد کرد، نشان دهد سیاستمداری بین‌المللی و مسوول و در عین حال اصلاحگری جسور است که نمی‌توان با او به زبان توهین و تهدید سخن گفت. یک سخنگوی وزارت بازرگانی چین در کنفرانس خبری پیش از بازگشایی بازارهای امریکایی در بامداد روز جمعه گفت، چین تحت فشار تهدیدهای امریکا مذاکره نخواهد کرد. هی وِیْوِن، کارشناس سیاست‌گذاری تجاری گفت:«ترامپ یک حرکت دیگر در مسیر اشتباه انجام داده است. رویکرد درست این است که بدون تهدیدهای یک‌جانبه و بر مبنای حقایق قوانین سازمان تجارت جهانی به مذاکره بنشیند.»

چین جمعه از امریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است و تا پیش از مداخله این سازمان دو کشور 60 روز زمان دارند تا مشکل را بین خودشان حل ‌و‌ فصل کنند. این درحالی است که خبرهای منتشر شده از تصمیم شرکت‌های چینی به اتخاذ جبهه‌یی مشترک در حمایت از سیاست‌های دولت این کشور در برابر امریکا حکایت دارند. رسانه‌های دولتی نیز دیروز یک‌شنبه از بخش‌ صنایع و تجارت ایالات متحده خواستند تا به سیاست‌گذاری‌های ترامپ در اعمال تعرفه مازاد علیه کالاهای چینی اعتراض کنند. روزنامه دولتی پیپلز دیلی چین نوشت:«از جامعه تجاری بین‌الملل ازجمله محافل صنعتی و تجاری ایالات متحده امریکا می‌خواهیم تا تدابیری فوری و موثر اتخاذ کنند و از دولت امریکا می‌خواهیم تا اشتباهاتش را تصحیح کند. نهادها و صنایع چینی هم به صورت متحد از هر گونه اقدام دولت علیه تعرفه‌ها حمایت کنند».

 گل به خودی ترامپ؟

رادیو بین‌المللی چین هم به تحلیل موارد موجود در فهرست تعرفه‌های امریکا علیه چین و عواقب تنش‌های دوجانبه برای اقتصاد امریکا پرداخت. به تحلیل رادیو بین‌المللی چین، اقتصاد امریکا در پی تحریم صادرات از چین دچار آسیب‌ جدی می‌شود و اقدام متقابل چین لطمه جدی به امریکا می‌زند. به گفته مذاکره‌کننده تجاری امریکا، فهرست اعمال تعرفه‌ها علیه چین موجب رنج صادرکننده‌های چینی خواهد شد و منافع تولیدکنندگان امریکایی را حفظ می‌کند. اما با توجه به موارد موجود در فهرست، این اقدام نه به سود امریکاست و نه به ضرر چین. ازجمله موارد این فهرست می‌توان به آلیاژ توریوم، آلیاژ اورانیوم با غنای پایین، سفال عایق حرارت بالا و ترکیبات ایزوتوپ رادیواکتیو اشاره کرد. به دلیل ایجاد آلودگی ناشی از تولید، چین برای صادرات آنها محدودیت قائل شده و تحریم امریکا علیه این کالاها بی‌معنی است. در زمینه تحریم کالاهای فولاد و آلومینیوم، چین صادرکننده بزرگ به امریکا نیست. محصولات مکانیکی و الکتریکی چین که در این فهرست قرار گرفته‌اند، تقاضای زیادی از طرف امریکایی‌ها دارند؛ کارخانجات تولید این کالاها در امریکا کم است و تحریم علیه آنها فشار زیادی به مصرف‌کنندگان امریکایی به ‌ویژه قشر متوسط و پایین وارد می‌کند.

 

ارسال نظر