هراس اسراییل از ظهور گاندی فلسطینی

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۲۵:۰۷
کد خبر: ۱۱۹۴۶۲
هراس اسراییل از ظهور گاندی فلسطینی

گروه جهان|

درگیری خونبار معترضان فلسطینی و اشغالگران اسراییلی در مرز غزه همچنان ادامه دارد. مقامات فلسطینی شنبه تایید کردند یاسر مرتجی عکاس فلسطینی ۳۱ ساله که در غزه مستقر بود، کشته شده است.

از زمان آغاز تظاهرات بزرگ «بازگشت» تاکنون حداقل 29 فلسطینی به شهادت رسیده و هزاران نفر زخمی شده‌اند. به گزارش رویترز در حالی که در مجاورت مرز، دود آتش لاستیک‌ها برای مقابله با گاز اشک‌آور، آسمان را سیاه کرده جوانان فلسطینی تنها با ماسک‌های ارزان‌قیمت یا پارچه صورت خود را پوشانده‌اند و همچنان در برابر نظامیان صهیونیستی مقاومت می‌کنند.

یک هفته پیش‌تر نیز تظاهرات فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی برای بازگشت به سرزمین اجدادی خود به تنش کشیده شد و ۱۹ فلسطینی کشته شدند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده شلیک سربازان اسراییلی به سمت راهپیمایان دست‌کم 400 زخمی برجای گذاشته است. صلیب سرخ فلسطین نیز پیش‌تر اعلام کرده بود در تظاهرات «بازگشت» در مناطق مرزی غزه ۳۶ نفر هدف گلوله‌های جنگی قرار گرفته‌اند و حال 3 نفر از آنان وخیم است.

اسراییل که از چند روز پیش از آغاز این تظاهرات، تعداد زیادی تک‌تیرانداز و نظامی در مرزهای غزه مستقر کرده بود، مدعی است قصد حفاظت از مرز و جلوگیری از شکسته شدن حصار مرزی را دارد. در 70 سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی از سرزمین‌های خود رانده ‌شده‌‌اند که خواستار بازگشت به سرزمین اجدادی‌ خود هستند. درهمین حال سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ضمن نگرانی از احتمال سوءاستفاده ناعادلانه و غیرقانونی از سلاح گرم گفته اگر سوءاستفاده ناعادلانه و غیرقانونی از سلاح گرم وجود داشته باشد و به کشته شدن افراد منجر شود، این قتل عمد است. رژیم‌صهیونیستی با رد نقض قوانین از طرف نیروهای مستقر در مرزهای غزه مدعی شده تنها برای دفاع از خود و مطابق قوانین به تهاجمات پاسخ می‌دهد. این راهپیمایی چند هفته‌یی در مجاورت مرزهای غزه آغاز و تا شش هفته ادامه خواهد داشت. روز پایانی تظاهرات «بازگشت»، پانزدهم ماه مه است که «روز نکبت» نیز خوانده می‌شود.

  جلوگیری امریکا از صدور بیانیه

جنایات رژیم‎صهیونیستی در شرایطی ادامه دارد که منابع دیپلماتیک گفته‌اند امریکا بار دیگر صدور بیانیه‌یی از سوی شورای امنیت با درخواست برای انجام تحقیقات مستقل در زمینه درگیری‌های بین اسراییل و فلسطینی‌ها را ناکام گذاشته است. خبرگزاری فرانسه نوشته، منصور العتیبی سفیر کویت در سازمان ملل گفته از شورای امنیت درخواست کرده تا بیانیه‌یی را نظیر بیانیه دیگری که کویت هفته گذشته ارائه کرد و در آن موقع نیز با اعتراض و مخالفت امریکا روبه‌رو شد، صادر کند.

شورای امنیت برای صدرو بیانیه‌های مطبوعاتی یا ریاستی باید موافقت جمعی ۱۵ را بگیرد البته هر کشور عضوی می‌تواند با مخالفتش صدور این بیانیه‌ها را ناکام بگذارد. ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل گفته: «باید حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی فراهم شود. در صورتی‌که بالاترین نهاد در سازمان ملل کاری انجام ندهد اسراییل برای ادامه عملیات و کشتارش علیه ملت فلسطین که حق بازگشت به سرزمین‌شان را از دست داده‌اند جری‌تر خواهد شد.»

این مقام فلسطینی از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته تا برای انجام تحقیقات بین‌المللی به‌دلیل اقدامات اسراییل تشکیل جلسه دهد. اما یک دیپلمات از کشورهای عضو شورای امنیت که خواست نامش فاش نشود، گفته، امریکا مجددا به درخواست شورای امنیت برای صدور بیانیه‌یی اعتراض کرده است.

المانیتور می‌نویسد: «این تظاهرات در شرایطی اتفاق افتاده که روابط بین محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و حماس با بحران مواجه شده است. سخنان عباس در جمع رهبران تشکیلات فلسطینی در ۱۹ مارس چهره رهبری را عیان می‌کرد که کنترل امور را از دست داده است و دیگر نمی‌خواهد برای مصلحت حفظ ظاهر بکند. اما در چنین شرایطی تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم عباس علیه حماس نه تنها تلاش‌های شکننده آشتی گروه‌های فلسطینی را به خطر می‌اندازد بلکه خطر افزایش تنش را نیز به وجود می‌آورد. »

 تولد گاندی فلسطینی در غزه

گفته شده، سخنگوی حماس از معترضان خواسته اعتراض‌های خود را صلح‌آمیز برگزار کنند. حازم قاسم تاکید کرده حفظ ماهیت صلح‌آمیز اعتراض‌ها دستگاه تبلیغاتی سست صهیونیسم را بی‌اثر می‌کند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین با اشاره به این موضوع و به نقل از روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشته تظاهرات‌های بزرگ «بازگشت» نشان می‌دهد فلسطینی‌ها راه مناسب برای برچیدن اشغالگری از سرزمین‌شان را یاد گرفته‌اند.

در این مطلب نسبت به پیامدهای تظاهرات‌های بازگشت در غزه بر فلسطینی‌ها ساکن کرانه‌باختری و اینکه آنها نیز سنگ، کوکتول مولوتف و حتی سلاح خود را کنار گذاشته و به برگزاری تظاهرات‌های آرام و مسالمت‌آمیز روی بیاورند، به‌شدت ابراز نگرانی شده است. این روزنامه نوشته که ممکن است نزدیک به 100هزار فلسطینی از رام‌الله به سمت شهرک‌های بیتایل، بسگوت و عوفرا در مرکز کرانه باختری دست به تظاهرات بزنند که در این صورت اسراییل مجبور به بازگشت به مرزهای سال 1949 خواهد شد. یدیعوت آحارونوت تاکید کرده، فلسطینی‌ها با برپایی این تظاهرات‌ها پس از 100 سال مقاومت مسلحانه و درگیری، سرانجام دریافتند که چطور باید بر پروژه صهیونیسم غلبه کنند و آنها از طریق این تظاهرات می‌خواهند به راه‌های تازه‌یی برای گذر از این پروژه برسند و به سمت مقاومت مردمی روی بیاورند.

این روزنامه نوشته، با وجود مخالفت گسترده جناح راستگرای صهیونیستی با پذیرش طرح عقب‌نشینی اسراییل از شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری، این تظاهرات‌ها در نهایت اسراییل را وادار به عقب‌نشینی از شهرهای عسقلان، تل‌آویو، حیفا و قدس خواهد کرد و این دلیل ترس و نگرانی صهیونیست‌ها از این تظاهرات‌ها است، زیرا این تظاهرات‌ها تداعی‌کننده مبارزات مهاتما گاندی در هند و نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی است.

 

ارسال نظر