کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۸۷

 اخراج 4هزار قاضی و دادستان در ترکیه

وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرده بیش از 4هزار نفر از قضات و دادستان‌هایی که به هواداری از فتح‌الله گولن روحانی‌ ترک‌تبار ساکن امریکا، متهم بودند از کار اخراج شده‌اند. به‌ گفته وزارت دادگستری ترکیه برای جایگزین کردن قضات و دادستان‌های اخراجی دوره آموزش داوطلبان از ۱۷ ماه به ۱۲ ماه کاهش یافته است. به گزارش رویترز، به‌دنبال کودتای نافرجام ترکیه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان دولتی از جمله از وزارت دادگستری اخراج یا تعلیق شدند. در 2 سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر هم بازداشت و برخی آنان محاکمه و محکوم شده‌اند. اردوغان و دولت ترکیه، فتح‌الله گولن را به برنامه‌ریزی و رهبری کودتای نافرجام 2 سال پیش متهم کرده‌اند. گولن که مقیم امریکاست بارها این اتهام‌ها را رد کرده است.

 تحقیق سازمان ملل درباره حمله قندوز

یک تیم حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد قرار است درباره حمله هوایی ارتش افغانستان به مدرسه‌یی در ولایت قندوز تحقیق کند. به گزارش یورونیوز، نیروی هوایی افغانستان که از حمایت ناتو و امریکا برخوردار است، در ماه‌های اخیر حملات هوایی خود به مواضع طالبان را افزایش داده تا به این ترتیب آنها را به پای میز مذاکره بکشاند؛ حملاتی که باعث شده علاوه بر اعضای طالبان غیرنظامیان نیز کشته شوند. گفته شده، در جریان حمله هوایی دوشنبه به مدرسه‌یی مذهبی در قندوز دست‌کم ۱۸ نفر از فرماندهان طالبان که به‌طور عمده جنگجویان خارجی بودند، کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی است که برخی رسانه‌های محلی و شاهدان عینی گفته‌اند بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در این حمله کشته شده‌اند.

 احداث نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه

نخستین نیروگاه هسته‌یی ترکیه با حضور ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، افتتاح شد. این نیروگاه در شهر آکویو در ساحل مدیترانه احداث شده است. به گزارش یورونیوز، هزینه پروژه این نیروگاه که توافق ساخت آن توسط آژانس هسته‌یی روسیه در سال ۲۰۱۰ میان 2 کشور امضا شد، ۲۰ میلیارد دلار است. گفته شده، پوتین در این سفر درباره تحویل موشک‌های زمین به هوای اس۴۰۰ نیز با مقام‌های ترکیه‌یی گفت‌وگو کرده است.

 نگرانی بغداد از تکرار سناریوی عفرین در سنجار

رییس‌جمهور عراق نسبت به تکرار سناریوی عفرین سوریه در سنجار عراق ابراز نگرانی کرده است. به گزارش ایسنا، فواد معصوم درباره تهدید ترکیه درخصوص حمله به شهر سنجار عراق گفته: «پس از خروج پ‌ک‌ک نباید نیروهای خارجی وارد عراق شده و بخشی از آن را اشغال کنند.» همچنین با انتقاد از نزاع‌های سیاسی در عراق گفته اتهام‌زنی برخی طرف‌ها درباره سرقت موجب می‌شود کسی در عراق سرمایه‌گذاری نکند.

 

ارسال نظر