روسیه: می‌خواهند جام جهانی را از ما بگیرند

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۱۶

گروه جهان|

روابط روسیه و غرب به علت پرونده مسموم‌ شدن جاسوس سابق روسیه و دخترش در بریتانیا به ‌شدت تنش‌آلود شده است. یکی از سخنگویان وزارت خارجه روسیه گفته، هدف غرب از این مجادله، گرفتن جام جهانی فوتبال از روسیه است. به گزارش دویچه‌وله، ماریا ساخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته:«فکر می‌کنم برای آنها گرفتن برگزاری جام جهانی فوتبال از روسیه مهم‌ترین هدف است... آنها برای رسیدن به این هدف از هر وسیله‌یی استفاده می‌کنند.»

گفته شده، دولت بریتانیا تاکنون تمایلی مبنی بر تحریم جام جهانی فوتبال در روسیه نشان نداده است. ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا اما اعلام کرده اعضای دولت همچنین مقامات سلطنتی در مراسم گشایش مسابقات که از ۱۴ژوئن تا ۱۵ژوئیه در روسیه برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد. ایسلند نیز اعلام کرده به ‌خاطر پرونده مسموم ‌شدن سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و دخترش در بریتانیا هیچ مقام رسمی از این کشور در مراسم جام جهانی فوتبال در روسیه شرکت نخواهد کرد.

پرونده مسموم‌ شدن سرگئی اسکریپال تنها در عرض چند هفته به بحرانی بین‌المللی تبدیل شد. بازرسان بریتانیایی بر این باورند که او و دخترش یولیا با سم اعصاب نوویچوک روسیه مسموم شده‌اند. لندن، روسیه را عامل این سوء‌قصد می‌داند و روسیه اتهام‌ها را رد می‌کند. با این حال بریتانیا، امریکا و متحدان غربی در مجموع ۱۳۰دیپلمات روسیه را اخراج کردند. روسیه نیز در مقابل این اقدام واکنش نشان داد و ۵۹ دیپلمات از ۲۳کشور جهان را از روسیه اخراج کرد.

درباره احتمال سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به روسیه برای شرکت در مراسم گشایش جام جهانی فوتبال نیز تاکنون خبری منتشر نشده اما یک سخنگوی دولت آلمان گفته این موضوع در زمانی مناسب اعلام خواهد شد. آنگلا مرکل در گذشته بارها نسبت به تحریم سیاسی رویدادهای مهم ورزشی هشدار داده است. در همین حال وزیر خارجه آلمان خواهان اعتماد سازی در مناسبات با روسیه شده است. دویچه‌وله نوشته، هایکو ماس، سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان در واکنش به بحران اخیر در روابط غرب و روسیه گفته:«در سال‌های گذشته بی‌تردید به‌ دلیل رفتار روسیه اعتماد تا حدود زیادی از دست رفته است؛ اما ما به روسیه به عنوان یک شریک نیاز داریم، برای حل و فصل منازعات منطقه‌یی و خلع سلاح و به عنوان ستونی مهم برای برقراری نظمی چند جانبه.»

 

ارسال نظر