اعتصاب گسترده در بخش حمل‌و‌نقل فرانسه

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۱۵

گروه جهان|

کارکنان شرکت راه‌آهن ملی فرانسه اعتصاب خود را علیه برنامه دولت این کشور برای انجام اصلاحات ساختاری در بخش ریلی آغاز کردند. به گزارش یورونیوز، اتحادیه‌های کارگری از کارکنان شرکت «اس‌ان‌سه‌اف» خواسته‌اند به مدت سه ماه، دو روز از هر پنج روز را اعتصاب کنند. بنا بر اعلام مدیریت شرکت «اس‌ان‌سه‌اف» سه‌شنبه (امروز) از هر هشت قطار سریع‌السیر تنها یک قطار حرکت خواهد کرد.

در طرح دولت فرانسه برای اصلاح ساختاری شرکت راه‌آهن ملی فرانسه قرار است، شرایط استخدام کارکنان بخش ریلی تغییر کند. بر اساس این طرح همچنین ارائه خدمات حمل و نقل ریلی در فرانسه از انحصار شرکت راه‌آهن ملی خارج می‌شود. مخالفان بر این باورند که اصلاحات مورد نظر دولت امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در نهایت در راستای خصوصی‌سازی شرکت راه‌آهن ملی فرانسه انجام می‌شود. نتیجه یک نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد که ۴۶درصد مردم این کشور اعتصاب کارکنان راه‌آهن ملی را توجیه‌پذیر می‌دانند. پیش از این تنها ۴۲درصد مردم این اعتصاب را توجیه‌پذیر دانسته بودند.

دولت فرانسه قصد دارد، لایحه اصلاح بخش ریلی را بدون بحث بر سر جزئیات در پارلمان به تصویب برساند. این امر یکی از عواملی است که به نارضایتی از عملکرد امانوئل ماکرون و ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه دامن زده است. گفته شده، کارکنان شرکت هوایی «ایرفرانس» نیز قصد دارند، سه‌شنبه (امروز) همزمان با کارکنان بخش ریلی اعتصاب کنند. اتحادیه‌های کارگری شرکت ایرفرانس برای اعتصاب دیگری در روزهای ۱۰ و ۱۱ آوریل نیز فراخوان داده‌اند. کارکنان «ایرفرانس» خواهان افزایش 6درصدی دستمزد خود هستند.

علاوه بر اصلاحات در بخش حمل و نقل، کاهش قدرت خرید و برنامه اصلاحات دولت فرانسه در زمینه آموزش عالی و بهداشت عمومی نیز عواملی است که منجر به سقوط محبوبیت ماکرون شده است. مخالفان امانوئل ماکرون پس از اصلاح قانون کار این کشور در ماه‌های گذشته به او لقب «رییس‌جمهور ثروتمندان» داده‌اند. ماکرون در حالی زمام امور پنجمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان را به دست گرفت که در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده اصلاحات اقتصادی و نوآوری در عرصه سیاسی این کشور را مطرح کرده بود. وی در دور نخست انتخابات تنها حدود ۲۴ درصد رای آورد و در دور دوم بر مارین لوپن رهبر جبهه ملی پیروز شد.

 

ارسال نظر