جانشین کاسترو از دولت پاسخگو در کوبا می‌گوید

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۴۷

گروه جهان| میگل دیازکانل معاون رییس‌جمهوری کوبا که احتمالا قدرت را از خانواده کاستروها تحویل خواهد گرفت، گفته دولت آینده این کشور در برابر مردم پاسخگوتر خواهد بود. به‌گزارش بیزینس میرور، دیازکانل به خبرنگاران گفته در دولت آینده مردم بیش از پیش در تصمیم‌گیری‌های حکومتی مشارکت خواهند داشت. میگل دیازکانل در شرایطی قدرت را به دست خواهد گرفت که ناظران پیش‌بینی کرده‌اند با چالش‌های اقتصادی جدی که میراث زمامداری کاستروهاست، روبه‌رو خواهد شد.

مردم کوبا یک‌شنبه برای انتخاب اعضای جدید مجمع جدید ملی پای صندوق‌های رای رفتند. اهمیت این انتخابات به تاثیرگذاری آن در روند منجر به انتخاب رییس‌جمهوری جدید است؛ رییس‌جمهوری که برای نخستین‌بار در 60سال اخیر غیر از خانواده کاسترو خواهد بود.

بلومبرگ نوشته، نخستین ماموریت نمایندگان مجمع ملی کوبا انتخاب جانشینی برای رائول کاسترو رییس‌جمهور 86ساله است که ماه آینده از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. کاسترو گفته به‎دنبال یک دوره جدید ریاست‌جمهوری نیست، ولی انتظار می‌رود تا سال 2021 میلادی همچنان رییس حزب کمونیست کوبا باقی بماند. رائول کاسترو 2006 میلادی جانشین برادرش فیدل شد که از زمان انقلاب 1959 میلادی قدرت را در دست داشت. گفته شده، نامزدهای این انتخابات یا از حزب کمونیست هستند یا از اتحادیه‌های تجاری و دانشجویی. نیمی از نامزدهای این انتخابات زن هستند. رییس‌جمهور کوبا توسط یک شورای دولتی 31 نفره تعیین می‌شود که اعضای آن توسط مجمع ملی انتخاب می‌شوند.

رییس‌جمهوری که از خانواده کاسترو نیست در حالی قدرت را در کوبا به دست می‌گیرد که باید به مصاف چالش‌های اقتصادی برود. اقتصاد کوبا در بحبوحه کاهش حمایت‌ها از سوی ونزوئلا و کاهش روابط با امریکا با مشکلاتی روبه‌رو شده و مردم کوبا به‌طور فزاینده‌یی از مساله خدمات درمانی، آموزش و شرایط اولیه زندگی نارضایتی دارند. بر این اساس انتظار می‌رود، دیازکانل متعهد به اجرای سیاست‌های اقتصادی و سیاسی چند دهه اخیر کوبا باشد. تد پیکان‌هیک عضو موسسه بروکینگز در واشنگتن می‌گوید: «این از لحاظ نمادین مهم به شمار می‌رود چون عصای سلطنت از اشخاص مهمی همچون کاسترو‌ها به نسل بعدی واگذار می‌شود. البته تغییرات در کوبا تدریجی خواهد بود، چون رائول کاسترو همچنان دبیرکل حزب کمونیست این کشور باقی می‌ماند.» دیازکانل متولد١٩٦٠ است؛ یعنی یک‌سال پس از پیروزی انقلاب کوبا. او که از سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٢ بر مسند ریاست وزارت آموزش عالی کوبا تکیه زده بود، در سال ٢٠١٣ از سوی مجمع ملی به عنوان معاون اول رییس‌جمهور انتخاب شد. دیازکانل نخستین سیاستمدار کوبایی متعلق به نسل بعد از انقلاب است که توانسته به چنین رده‌یی ارتقا یابد.

 

ارسال نظر