کره‌شمالی شدیدا به‌دنبال توافق صلح با امریکاست

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۴۶

گروه جهان|

یک منبع عالی‌رتبه در دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که کیم جونگ اون شدیدا تمایل دارد یک توافق صلح با امریکا امضا کند و روابط دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شود.

به گزارش اسپوتنیک، این مقام کره‌جنوبی اعلام کرده هدف نهایی کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی امضای توافق صلح با امریکا و برقراری روابط دیپلماتیک عادی و نیز افتتاح سفارت امریکا در پیونگ‌یانگ است. این منبع افزود: کیم جونگ اون در دیدار اخیر خود با هیات کره‌جنوبی در پیونگ‌یونگ از تصمیم خود پرده برداشته و گفته است که قصد دارد، روابط خود را با امریکا عادی کند.

رهبر کره‌شمالی اخیرا پیشنهاد نشست با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا را داده که مورد موافقت واشنگتن قرار گرفته و سعی بر این است که به زودی درباره زمان و مکان این دیدار توافق شود. پیشنهاد امضای معاهده صلح با امریکا را مقامات کره‌شمالی از مدت‌ها پیش مطرح کرده‌اند؛ این مساله از زمان پدربزرگ کیم جونگ اون یعنی کیم ایل سونگ، نخستین رهبر کره‌شمالی مطرح بوده، اما واشنگتن از این موضوع طفره می‌رفته است. واشنگتن تاکنون بررسی این موضوع را با توجه به تعهدات امریکا در قبال هم‌پیمان خود یعنی کره‌جنوبی رد می‌کرده است. به گزارش ایندیپندنت، پس از اینکه پیونگ‌یانگ به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌یی ابراز تمایل کرد و مذاکره مستقیم با دونالد ترامپ را در خصوص این بحران خواستار شد، ژاپن نیز پیشنهاد پرداخت 2میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری در بازرسی‌های بین‌المللی درباره تجهیزات هسته‌یی کره‌شمالی را مطرح کرده است.

ترامپ موافقت خود را با دیدار با «اون» اعلام کرده و پیش‌بینی می‌شود این دیدار در ماه مه صورت بگیرد. کره‌شمالی توافق کرده است که آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی خود را متوقف کند. نخستین گام برای توقف برنامه موشکی کره‌شمالی، اجازه دادن به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارزیابی تجهیزات هسته‌یی فعلی این کشور است. ژاپن پیشنهاد پرداخت 2.02 میلیون یورو را برای کمک به تامین هزینه این اقدام مطرح کرده است؛ اقدامی که به نظر می‌رسد 2.7 میلیون یورو بودجه بطلبد. تارو کنو وزیر امور خارجه ژاپن و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در وین برای همکاری بیشتر برای بررسی‌ موضوع توافق کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر