هشدار اتحادیه اروپا درباره اختلافات جدی با بریتانیا

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۰۹

گروه جهان| اتحادیه اروپا با جدیت دیدگاه نخست‌وزیر بریتانیا را در ارتباط با روابط تجاری پس از برگزیت رد کرده و نسبت به پیامدهای اقتصادی منفی انتخاب‌ها و گزینه‌های ترزا می ‌هشدار داده است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، دونالد تاسک رییس شورای اروپا به دولت بریتانیا هشدار داد، همزمان با اینکه او پیش‌نویس خط‌مشی‌های اتحادیه اروپا برای مذاکره با برگزیت را بخشنامه می‌کند، لندن نیز باید سطح توقعات خود را در ارتباط با توافق تجاری آتی پایین آورد. در این خط‌مشی‌های جنجالی اتحادیه اروپا از مذاکره‌کنندگان خواسته شده تا رویکرد جدی‌‌تری را با برنامه‌ریزی‌های محدود برای تنظیم و مقررات همکاری‌ها اتخاذ کنند؛ اتحادیه اروپا در این خط‌مشی‌ها هیچ اشاره‌یی به خدمات مالی نکرده اما تاکید کرده که روابط تا حد ممکن نزدیک با بریتانیا را خواستار است. در عین حال اتحادیه اروپا مواضع بازگو شده از سوی لندن را که عمق چنین همکاری‌هایی را در آینده محدود می‌کند در نظر گرفته است.

این خط‌مشی‌ها تاکید دارند که تصمیم دولت لندن برای خروج از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا و بازار واحد مسلما منجر به اختلاف و نفاق خواهد شد و می‌گویند که اختلافات در تعرفه‌ها، قوانین و مقررات نیازمند بررسی و کنترل بسیار است که متاسفانه پیامدهای اقتصادی منفی به همراه خواهند داشت. این پیش‌نویس مفصل‌ترین پیش‌نویسی است که تاکنون درخصوص اهداف اتحادیه اروپا در روابطش با بریتانیا ارائه شده است. این رویکرد حداقلی و گزینش بر مبنای نوع توافق تجاری با کانادا یا ژاپن نشانه‌یی از وجود اختلاف و جدایی بین لندن و بروکسل است. این لایحه در اقدامی برای باز گذاشتن درها به روی مذاکراتی جاه‌طلبانه‌تر اذعان داشته که اگر بریتانیا مواضع خود را تغییر دهد، رهبران اتحادیه اروپا آماده تجدیدنظر درخصوص موضع‌ خود هستند.

دونالد تاسک در کنفرانس خبری در این باره گفت: «من به هدف سیاسی ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا برای اینکه به هر قیمتی نشان دهد که برگزیت موفقیت‌آمیز است، احترام می‌گذارم؛ اما باید بگویم که متاسفانه این هدف ما نیست.» وی افزود: «هیچ ‌یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آزاد نیستند تا تنها بخش‌هایی از این بازار داخلی را که دوست دارند، انتخاب کنند یا قوانین دادگاه عدالت اروپا را هنگامی که به نفع‌شان بود، بپذیرند.» تاسک ضمن تاکید بر تمایل اتحادیه اروپا برای حفظ روابط امنیتی قوی با بریتانیا بعد از برگزیت گفت:«دستیابی به یک راه‌حل برای بخش هوانوردی به طوری که اجازه دهد، شرکت‌های هواپیمایی بریتانیا به پرواز خود در اروپا ادامه دهند در اولویت است. ما باید مذاکرات درخصوص این مساله را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم.»

 

ارسال نظر