مذاکرات ترکیه و امریکا بر سر عملیات عفرین در سوریه

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۰۶

گروه جهان|

منابع دیپلماتیک از آغاز مذاکرات بین مقامات این کشور و امریکا درخصوص سوریه و عملیات عفرین در واشنگتن خبر داده‌اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، تشکیل کارگروه ویژه رفع اختلاف امریکا و ترکیه و مذاکره درخصوص سوریه و عملیات ارتش ترکیه در عفرین سوریه در جریان سفر دو هفته پیش رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا به آنکارا حاصل شده بود که دور مقدماتی این مذاکرات در آنکارا انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اشاره به برگزاری نخستین دور مذاکرات 3 کمیته فنی میان ترکیه و امریکا برای حل مسائل تنش‌برانگیز میان دو کشور گفت:«در مذاکرات میان معاونان وزارت خارجه ترکیه و امریکا درباره مسائل توافق شده در نشست قبلی میان تیلرسون و مولود چاووش‌اوغلو وزرای خارجه دو طرف بحث شد.»آناتولی بدون اشاره به نتیجه مذاکرات همچنین گزارش داده، مذاکره طرفین جمعه نیز ادامه داشته و در این مذاکرات مقدماتی درباره عادی‌سازی روابط دو جانبه، سوریه و استرداد فتح‌الله گولن گفت‌وگو شده است.

رسانه‌های ترکیه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه امریکا گزارش دادند در این مذاکرات درخواست واشنگتن برای توقف عملیات ترکیه در عفرین نیز به عنوان یکی از موضوعات گفت‌وگو تعیین شده است. آناتولی همچنین اعلام کرده نزدیک به 20نفر از مقامات امریکا به سرپرستی وس میشل، دستیار وزارت خارجه امریکا در این مذاکرات حضور دارند. گفته شده، صدات اونان ریاست هیات ترکیه را در این مذاکرات بر عهده دارد و نخستین دستور کار این کمیته مساله سوریه و درخواست ترکیه درباره پاکسازی منبج از یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی. پ. گ) است. ترکیه و امریکا بر سر حمایت سیاسی، تسلیحاتی و مالی واشنگتن از نیروهای کردی سوریه ازجمله یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ. ی. د) و نیز درخصوص حضور نیروهای کردی در غرب و شرق فرات همچنین خودداری امریکا از استرداد گولن متهم کودتای نافرجام 2016 ترکیه اختلافات جدی دارند. روابط دو کشور در ماه‌های اخیر درخصوص محاکمه تجار و مدیران بانکی ترکیه در امریکا ازجمله رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا، معاون هالک بانک ترکیه و نیز دستگیری کارمندان محلی کنسولگری امریکا در استانبول متشنج شده است.

 

ارسال نظر