واشنگتن و پیونگ‌یانگ روی خط صلح

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۰۴
واشنگتن و پیونگ‌یانگ روی خط صلح

گروه جهان|

مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی اعلام کرده «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی از دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا دعوت کرده، دیداری داشته باشند و ترامپ نیز این دعوت را پذیرفته است. سی‌ان‌ان در گزارشی پذیرش درخواست گفت‌وگوی رهبر کره‌شمالی را از سوی ترامپ تلاشی از جانب رییس‌جمهوری امریکا برای آرام کردن هجمه سنگین انتقادها عنوان کرده است؛ انتقادها از تصمیم جنجالی او برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم همچنین کم ‌اثر کردن تبعات رسانه‌یی شکایت استفانی کلیفورد، بازیگر فیلم‌های مستهجن از ترامپ کسی که مدعی است با رییس‌جمهوری فعلی امریکا رابطه غیراخلاقی داشته و در ازای افشا نکردن این مساله حق‌السکوت دریافت کرده است.

یورونیوز نوشته، چونگ ایوی ‌یانگ که در راس هیاتی به نمایندگی از دولت کره‌جنوبی پنج‌شنبه از کاخ ‌سفید بازدید کرده این خبر را اعلام کرده و گفته کیم جونگ‌ اون وعده داده، کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی خود را متوقف می‌کند.» رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا گفته موافقت ترامپ برای گفت‌وگو با رهبر کره‌شمالی به ‌دلیل تغییر موضوع چشمگیر کیم جونگ‌ اون و تمایلش به این دیدار صورت گرفته است.

سی‌ان‌ان نوشته، اگرچه کره‌شمالی پیشنهاد داده که آزمایش‌های موشکی هسته‌یی خود را هم به حالت تعلیق دربیاورد اما ایالات متحده فعلا برنامه‌یی برای تعلیق رزمایش مشترک خود با کره‌جنوبی ندارد. در این گزارش آمده، قرار است ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل را در جریان شرایط کره‌شمالی و گفت‌وگوها با هیات کره‌جنوبی قرار دهد. دونالد ترامپ پیش از این آمادگی خود را برای گفت‌وگو با کره‌شمالی اعلام کرده بود اما دولت وی گفته که کره‌شمالی در وهله نخست باید گام‌هایی جدی در رابطه با خلع سلاح هسته‌یی بردارد. یک مقام ارشد دولت ترامپ هفته گذشته گفته بود:«همه گزینه‌ها روی میز هستند و موضع ما در قبال حکومت کره‌شمالی تا زمانی که شاهد اقداماتی جدی جهت خلع سلاح هسته‌یی نباشیم، تغییر نخواهد کرد. چیزی که ما در پی آن هستیم، قدم‌هایی جدی در راستای خلع سلاح هسته‌یی است.»

  استقبال بین‌المللی از دیداری بی‌سابقه

خبر دیدار احتمالی ترامپ و رهبر کره‌شمالی با استقبال جامعه بین‌المللی روبه‌رو شده است. چین با استقبال از دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی اعلام کرده از این اقدام دیپلماتیک کاملا حمایت می‌کند. گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است:«بسیار خرسندیم که کره‌شمالی و امریکا در نهایت این گام را برداشتند. امیدواریم همه طرف‌ها از خود شجاعت سیاسی به خرج دهند و تصمیم‌های سیاسی برای نیل به راه‌حل صلح‌آمیز اتخاذ کنند.» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته، مناقشه شبه‌جزیره کره در مسیر درستی قرار دارد و پکن از حل اختلافات از طریق گفت‌وگو پشتیبانی می‌کند.

وزیر خارجه روسیه نیز گفته، دیدار احتمالی دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی باید به از سرگیری مذاکرات برای حل مناقشه در شبه‌جزیره کره بینجامد. سرگئی لاوروف گفته است:«این دیدار فقط نباید به گفت‌وگو ختم شود بلکه باید زمینه‌ساز از سرگیری فرآیند مذاکرات فراگیر سیاسی با هدف حل مساله هسته‌یی شبه‌جزیر کره باشد.»

به ‌گفته سرگئی لاوروف این گفت‌وگوها باید در چارچوب اصول که در گروه 6 و در شورای امنیت به ‌تصویب رسیده، بنا شود. «کنگ کیونگ ‌وا» وزیر خارجه کره‌جنوبی هم از همکاری نزدیک سئول با دولت امریکا برای برنامه‌ریزی دیداری مفید و با نتیجه‌یی مطلوب خبر داده است. «مون جائه ‌این» رییس‌جمهور کره‌جنوبی نیز دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی را نقطه ‌عطفی تاریخی خوانده که غیرهسته‌یی شدن شبه‌جزیره کره را بر مسیر خود قرار می‌دهد. کریستوفر هیل، سفیر پیشین امریکا در کره‌جنوبی هم دعوت کره‌شمالی برای ملاقات با دونالد ترامپ را فوق‌العاده خوانده و به شبکه اسکای‌نیوز گفته است:«4سال با کره‌شمالی در قالب گروه 6 گفت‌وگو کردم و می‌توانم بگویم که ما هرگز به این نقطه نزدیک هم نشده بودیم.»

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اما ضمن استقبال از این تحول از جامعه جهانی خواسته همچنان حداکثر فشار را به کره‌شمالی وارد آوردند. نخست‌وزیر ژاپن تایید کرده با ترامپ درباره ادامه فشارها به کره‌شمالی تلفنی گفت‌وگو کرده و ماه آینده برای مذاکره درباره کره‌شمالی به امریکا سفر خواهد کرد.

سامانتا وینوگراد، عضو ارشد شورای امنیت ملی دولت پیشین امریکا اما در واکنش به اعلام برنامه ترامپ و کیم‌ جونگ ‌اون گفته، محال است ترامپ تا ماه مه آماده شرکت در مذاکراتی حساس با هدف خلع شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌یی شود. وینوگراد به شبکه سی‌‌ان‌‌ان گفته:«اگر اوباما بود پیش از هر دیداری با یکی از سران کشورهای خارجی، چندین ماه زمان صرف می‌کرد تا یک تیم مشورتی تدارک ببیند. پذیرش چنین دیداری از سوی ترامپ که یک تازه‌وارد به عرصه سیاست است احتمالا از سر ناچاری است. کیم جونگ‌ اون اما کاملا آماده بازی است؛ او با تملق‌گویی و استفاده از ضعف خودپسندی ترامپ، وی را به بازی گرفته است.»

کره‌جنوبی در هفته‌های گذشته پس از مذاکراتی اولیه با همسایه‌ شمالی خود اعلام کرده بود که بر سر انجام دیداری میان «کیم جونگ‌ اون» و «مون جائه ‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی توافق شده است. این ملاقات قرار است ماه آوریل سال جاری در منطقه مرزی بی‌طرف پانمونجوم انجام گیرد.

تنش بر سر برنامه هسته‌یی و موشکی کره‌شمالی در یک سال گذشته بالا گرفته و حتی تهدیدهای لفظی متقابل کره‌شمالی و امریکا برای آغاز جنگ را به ‌دنبال داشت. ارتش کره‌شمالی در ماه‌های گذشته دست به چندین آزمایش ‌موشکی زد همچنین در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ آزمایشی هسته‌یی انجام داد. این اقدامات موشکی و اتمی ناقض قطعنامه‌یی متعددی است که از سوی سازمان ملل علیه کره‌شمالی وضع شده است.

با این حال میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی توسط کره‌جنوبی فرصت دیپلماتیک استثنایی را در اختیار پیونگ‌یانگ قرار داد تا علاوه بر امکان‌پذیر شدن گفت‌وگو میان نمایندگان دو کره و اعزام هیاتی بلندپایه از هر کشور به کشور دیگر درنهایت با میانجیگری سئول فرصت گفت‌وگو میان رهبر کره‌شمالی با ترامپ نیز فراهم شود. کره‌شمالی و جنوبی از آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون درصدد تنش‌زدایی هستند و می‌کوشند که به یکدیگر نزدیک شوند. شرکت و حضور ورزشکاران کره‌شمالی در مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ‌چانگ در کره‌جنوبی گام و نشانه‌یی مهم در این راستا بوده است. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی خواهر خود، «کیم یو‌ جونگ» را به مراسم افتتاحیه این بازی‌ها فرستاده و از طریق او رییس‌جمهوری کره‌جنوبی را به دیدار و گفت‌وگو دعوت کرده بود.

 

 

ارسال نظر