سفر هیات کره‌جنوبی به کره‌شمالی پس از 2 دهه

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۷۴

گروه جهان|

هیاتی از مقام‌های ارشد کره‌جنوبی برای نخستین‌بار پس از گذشت دو دهه در سفری به پیونگ‌یانگ با مقام‌های کره‌شمالی دیدار می‌کنند و هدفشان آماده‌سازی شرایط برای انجام مذاکرات میان پیونگ‌یانگ با امریکاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چونگ اویی‌یونگ مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی که در راس این هیات به کره‌شمالی سفر می‌کند، گفته: «قصد داریم درباره راه‌هایی برای تداوم مذاکرات بین دو کره و همچنین مذاکرات کره‌شمالی با جامعه بین‌الملل شامل امریکا مذاکراتی عمیق داشته باشیم. ما بیانیه محکم و قاطع «مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی» درباره خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و ایجاد صلحی با دوام و صادقانه را به مقام‌های کره‌شمالی ارائه می‌دهیم. »

این مقام ارشد کره‌جنوبی یکی از پنج مقام عالی‌رتبه این کشور است که دوشنبه به پیونگ‌یانگ رفته است. این نخستین سفر در سطح وزرای کره‌جنوبی به کره‌شمالی از دسامبر ۲۰۰۷ است؛ زمانی‌که وزیر اطلاعات وقت کره‌جنوبی به پیونگ‌یانگ سفر کرد. هیات کره‌جنوبی متشکل از «سو هون» رییس اطلاعات نیز می‌شود که در مواجهه با کره‌شمالی سابقه‌یی دیرین دارد. وی به خاطر حضور فعالش در مذاکرات برای مدیریت دو نشست قبلی بین دو کره در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ شهره است. سایر افراد در این هیات معاون سرویس اطلاعات ملی و «چون هائه سونگ» معاون وزیر اتحاد مجدد کره‌جنوبی است. این هیات چهارشنبه (فردا) برای تشریح نتایج این سفر دو روزه به کره‌شمالی همراه مقام‌های امریکایی به واشنگتن می‌رود.

یورونیوز با اشاره به تحولات اخیر در شبه‌جزیره کره و زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال گفت‌وگوی واشنگتن و پیونگ‌یانگ نوشته: «روابط میان کره‌شمالی، ایالات متحده و کره‌جنوبی وارد مرحله‌یی تازه‌ شده است. هرچند گفت‌وگوی مستقیم و مذاکره میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ با اعمال تحریم‌های جدید امریکا عیله این کشور به نظر نزدیک نمی‌آید اما هر دو طرف نسبت به گفت‌وگو ابراز تمایل می‌کنند. » احتمال گفت‌وگو در شرایطی است که کره‌شمالی هشدار داده در صورت برگزاری تمرینات نظامی مشترک امریکا با کره‌جنوبی، ضربه متقابل به ایالات متحده خواهد زد. کره‌شمالی تاکید کرده این مانور نظامی مشترک می‌تواند امنیت شبه جزیره کره را به خطر بیندازد و مسوولیت آن با واشنگتن خواهد بود. امریکا ماه گذشته بزرگ‌ترین بسته تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را اعمال کرد و گفت: این تحریم‌ها تا خلع سلاح هسته‌یی کره‌شمالی ادامه خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر