چین به‌ دنبال رشد اقتصادی 6.5درصدی

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۷۳
چین به‌ دنبال رشد اقتصادی 6.5درصدی

گروه جهان|

حزب کمونیست چین رشد اقتصادی این کشور در 2018 را حدود 6.5درصد پیش‌بینی کرده است. گفته شده چین قصد دارد، سطح تورم را حدود 3درصد حفظ و بیش از 11میلیون شغل جدید شهری ایجاد کند. اقتصاد چین در ۲۰۱۷ میلادی 6.9درصد رشد کرده بود که اندکی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود.

به گزارش رویترز، چین به عنوان دومین اقتصاد جهان اعلام کرده همچنان در راه تقویت نقش و جایگاه خود در اقتصاد جهان گام برخواهد داشت و در جنگی تجاری که میان این کشور و امریکا درگرفته عقب نخواهد نشست. لی کی‌چیانگ نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در افتتاح اجلاس کنگره حزب کمونیست در این رابطه از اقدامات تلافی‌جویانه سخن گفته و تصریح کرده چین مخالف انحصارطلبی است و با قاطعیت از حقوق خود در عرصه تجاری و اقتصادی دفاع خواهد کرد.

نخست‌وزیر چین در نطق خود از تشدید انحصارطلبی و ایجاد مانع برای فعالیت‌های تجاری کشورهای دیگر به عنوان خطری برای اقتصاد چین و دیگر کشورهای جهان یاد کرد. جنگ تجاری میان چین و امریکا در پی آن بالا گرفت که ترامپ تعرفه‌های سنگین گمرگی برای واردات فولاد و آلومینیوم وضع کرد.

بر اساس آمار گزارش شده، نرخ بیکاری شهری مورد مطالعه چین حدود 5.5درصد و نرخ بیکاری شهری ثبت شده نیز 4.5درصد است. به اعتقاد ناظران با توجه به این واقعیت که اقتصاد چین از مرحله رشد سریع به مرحله‌یی از توسعه با کیفیت بالا رسیده است، اهداف فوق‌الذکر نیاز به ایمن‌سازی در ایجاد یک جامعه نسبتا مرفه در همه جهات دارد. رشد اقتصادی 6.9درصدی چین در سال 2018 یکی از بهترین نرخ‌های رشد اقتصادی چین از سال 2010 میلادی تاکنون محسوب می‌شود، پیش‌تر در سال 2016میلادی رشد اقتصادی این کشور به 6.9 درصد رسیده بود. گزارش سازمان ملل به عنوان «وضعیت و چشم‌انداز اقتصاد جهان در 2018» که دسامبر 2017 منتشر شد از رشد 3درصدی اقتصاد جهان در سال 2017 و سهم یک‌سومی چین در این نرخ حکایت داشت.

  افزایش 8درصدی بودجه دفاعی

دولت چین همچنین در اجلاس کنگره حزب کمونیست اعلام کرده است، بودجه‌ نظامی را 8.1 درصد افزایش داده و به ۱75میلیارد دلار رسانده است. گفته شده، بخش بیشتر این بودجه صرف مدرن‌سازی ارتش خلق چین می‌شود که بزرگ‌ترین ارتش جهان محسوب می‌شود. در نشست کنگره همچنین اعلام شده است، چین با توجه به دگرگونی‌های اساسی در وضعیت امنیتی تلاش خواهد کرد که در همه عرصه‌ها از آمادگی لازم برای دفاع از حاکمیت و امنیت ملی برخوردار باشد. به‌ گفته‌ محافل دیپلماتیک، هزینه‌های نظامی و دفاعی چین ممکن است که به مراتب بیشتر از بودجه‌ اعلام شده باشد، چرا که هزینه‌های ارتش از طریق درآمدهای حاصله از پروژه‌های غیرنظامی هم تامین می‌شود. تلاش‌های چین برای گسترش و تقویت توان نظامی‌اش نگرانی کشورهای همسایه را برانگیخته، به ویژه آنکه رهبری این کشور در ارتباط با اختلافات ارضی بر سر دریای زرد و همچنین تایوان موضعی سختگیرانه‌تر در پیش گرفته است.

محافل امنیتی و دیپلماتیک چین تشدید احتمالی تنش با ایالات متحده را نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش بودجه نظامی و دفاعی ذکر کرده‌اند. بودجه نظامی و دفاعی چین در ۲۰۱۷ میلادی بر 60/164 میلیارد دلار بالغ می‌شد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا درخواست کرده که میزان بودجه نظامی و دفاعی امریکا در ۲۰۱۹ میلادی به ۶۰۰میلیارد دلار افزایش یابد. این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ به این سو محسوب می‌شود. دونالد ترامپ افزایش توانایی امریکا برای مقابله با توانایی‌های روزافزون چین و روسیه در عرصه نظامی را از دلایل برنامه خود خوانده بود.

  حمایت قاطع از برتری شی ‌جین‌پینگ

نخست‌وزیر چین در این نشست از مقامات حزب کمونیست خواسته با قاطعیت از برتری شی ‌جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین حمایت و فکر، حرف و عمل او را تبعیت کنند. نخست‌وزیر چین در شرایطی خواستار تبعیت بی‌چون و چرای سیاستمداران چینی از شی ‌جین‌پینگ شده و قرار است، حزب کمونیست در این نشست «شی» را به عنوان رییس‌جمهوری مادام‌العمر چین معرفی کند. لی کی‌کیانگ خطاب به نمایندگان حزب کمونیست گفته است: «ما به دوران جدیدی وارد می‌شویم و باید قاطعانه از جایگاه مرکزی شی جین‌پینگ حمایت کنیم.»

هفته گذشته مشخص شد که شی جین‌پینگ ۶۴ ساله از کنگره امسال برای منسوخ کردن محدودیت زمان ریاست‌جمهوری استفاده خواهد کرد؛ اقدام جنجالی که راه را برای ادامه حکومت او به مدت چند دهه هموار می‌کند. ارویل اشل کارشناس مسائل چین می‌گوید: «بازی قدرت شی بخشی از بازگشت جهانی به سمت حکومت مرد قدرتمند است. ما در گذشته چنین رهبرانی داشتیم، افرادی همچون هو شی‌مین، استالین، چیانگ کای‌شک، مائو و شارل دوگل. افرادی که به‌طور مادام‌العمر از جایگاه بالایی برخوردار بودند اما کار خاصی انجام نمی‌دادند. همین‌طور انور پاشا، نیکولای چائوشسکو حالا به نظر می‌رسد که باز در سراسر جهان به مد رهبران بزرگ بازگشته‌ایم.»

اجلاس کنگره حزب کمونیست با حضور ۳هزار نماینده برگزار می‌شود و به مدت ۱۶روز جریان دارد.

 

 

ارسال نظر