سوسیال دموکرات‌ها به ائتلاف با مرکل رای دادند

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۰۹۹

گروه جهان  اکثریت اعضای حزب سوسیال دموکرات به مشارکت این حزب در دولت ائتلافی آلمان رای مثبت دادند. به این ترتیب، راه تشکیل دولت جدید آلمان با اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی با حزب سوسیال دموکرات هموار شد.

به گزارش دویچه‌وله، با گذشت بیش از پنج ماه از انتخابات پارلمانی آلمان تشکیل دولت در این کشور عملا به یک بحران تبدیل شده بود، اما دیروز یک‌شنبه مهم‌ترین گام در راستای تشکیل دولت ائتلافی در این کشور برداشته شد. به این ترتیب، چهارمین دور صدراعظمی مرکل تضمین شده است. دولت جدید آلمان می‌تواند در کمتر از دو هفته کار خود را آغاز کند و به ماه‌ها بی‌اطمینانی و بی‌اعتمادی پایان دهد. پارلمان طی روزهای آینده برای تایید صدراعظمی مرکل تشکیل جلسه خواهد داد. به نوشته یک نشریه آلمانی، مرکل چند روز پیش از رای‌گیری حزب سوسیال دموکرات پیش‌دستی کرده و وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرده بود.

پس از شکست مذاکرات اتحاد احزاب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی با حزب سبزها و دموکرات‌های آزاد، تشکیل ائتلاف بزرگ مجددا موضوعیت یافت. پس از انجام مذاکرات، تصمیم نهایی منوط به نظر اعضای حزب سوسیال دموکرات شد. نتیجه رای‌گیری هم تنها زمانی معتبر می‌بود که حداقل ۲۰درصد از اعضا در آن مشارکت کرده باشند؛ میزان مشارکت اعضا در این رای‌گیری بیش از ۷۸درصد بود. حدود 464 هزار عضو حزب سوسیال دموکرات نظرشان را درباره تصمیم رهبران حزب‌شان درخصوص ادامه به اصطلاح «ائتلاف بزرگ» با بلوک محافظه‌کار آنگلا مرکل در دولت آلمان اعلام کردند؛ ائتلافی که از سال 2013 در آلمان روی کار بوده است. براساس آمار منتشر شده، حدود ۲۴۰ هزار نفر از اعضای حزب سوسیال دموکرات به مشارکت این حزب در ائتلاف حکومتی رای مثبت دادند که این رقم بیش از ۶۶درصد از شمار اعضایی است که در این رای‌گیری شرکت کرده بودند.

اولاف شولتز از اعضای بلندپایه حزب سوسیال دموکرات آلمان نتیجه رای‌گیری حزبش و موافقت با تشکیل ائتلاف بزرگ را تمجید کرد و گفت که حزب سوسیال دموکرات وارد ائتلاف بزرگ می‌شود. وی البته درباره وزرای پیشنهادی حزبش سخنی نگفته و از اعلام آن در روزهای آینده خبر داده است. قرار است 6 وزیر، سه نفر مرد و سه نفر زن، از طرف حزب سوسیال دموکرات معرفی شوند. براساس توافقات انجام شده، مسوولیت وزارتخانه‌های دارایی، امور خارجه، کار و امور اجتماعی، خانواده، دادگستری و محیط‌زیست برعهده سوسیال دموکرات‌هاست. حزب سوسیال مسیحی مسوولیت وزارت کشور، حمل و نقل، دیجیتال و کمک‌های توسعه‌یی را عهده‌دار شده است. حزب دموکرات مسیحی هم مسوولیت وزارت دفاع و وزارت اقتصاد را در دولت ائتلافی آینده برعهده می‌گیرد.

 

ارسال نظر