جنجال رونمایی از موشک‌های جدید توسط پوتین

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۳۹

 

گروه جهان  پس از سخنان ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری امریکا درباره موشک‌های شکست‌ناپذیر روسیه، وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که کاملا برای مقابله با سلاح جدید روسیه آمادگی دارد. به گزارش روسیا الیوم، دایانا واین سخنگوی پنتاگون گفته: «ما از اظهارات پوتین غافلگیر نشدیم. مردم امریکا باید مطمئن باشند که ما کاملا آماده مقابله هستیم. »

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه پنج‌شنبه در سخنرانی سالانه خود از پیشرفت بزرگ در تکنولوژی ساخت و ارتقای موشک‌های بالستیک این کشور خبر داد که هیچ یک از سامانه‌های پدافند جهان نمی‌توانند مانع آنها شوند. وی گفت به خروج واشنگتن از معاهده دفاع موشکی از طریق ارتقای جدیدترین انواع سلاح استراتژیک پاسخ خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، سلاح جدیدی که پوتین در سخنرانی سالانه خود از آن پرده برداشت، موشک بسیار سریعی است که کینجال (خنجر) نامیده می‌شود. او همچنین فیلمی از مراحل موشک فوق سنگین «سرمت» را به نمایش گذاشت که باعث نگرانی غرب شده است.

سرگئی سوروفکین فرمانده نیروی هوافضای روسیه درباره توانایی‌های این موشک و خصوصیات منحصربه‌فردش گفته این موشک از جنگنده‌های سریعی مثل جنگنده نسل پنجم «سوخو-57» که آن را در چند دقیقه به سمت هدف منتقل می‌کنند، به سوی هدفی که باید آن را ویران کند، شلیک می‌شود. سرعت این موشک طی چند ثانیه به چند برابر سرعت صوت می‌رسد و به همین دلیل مقابله سامانه‌های دفاع هوایی با آن غیرممکن است. این موشک به لطف سیستم هدایتی که در کلاهک موشک قرار دارد و حین نزدیک شدن به هدف کار خود را آغاز می‌کند، با دقت بسیار بالایی به هدف مشخص شده اصابت می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، این موشک ظرف تنها چند ثانیه به هدف خود برخورد می‌کند و در نتیجه رهگیری آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی بعید است. طول این موشک به سه متر می‌رسد و سرعت آن به چهار ماخ (چهار برابر سرعت صوت) می‌رسد. گفته شده، موشک خنجر می‌تواند مسافت 2000 کیلومتر را طی کند. این موشک یکم دسامبر 2017 به صورت آزمایشی در جنوب روسیه شلیک شد و درحال حاضر جنگنده «میگ31بی‌ام» آن را حمل می‌کند. این جنگنده می‌تواند موشک‌هایش را به مسافت 720 کیلومتری حمل کند. فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرد که موشک کینجال یا همان خنجر می‌تواند از طریق تغییر سرعت خود که چند برابر سرعت صوت است، به تمام سامانه‌های دفاع هوایی کنونی و سامانه‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، نفوذ کند.

پتر توپیچکانوف پژوهشگر ارشد کنترل تسلیحات در موسسه تحقیقاتی بین‌المللی صلح استکهلم به یورونیوز گفته روسیه با آزمایش سلاح‌ مافوق صوت جدید، احتمالا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. ایالات متحده امریکا و روسیه با امضای پیمان «منع جزئی آزمایش هسته‌یی» در سال ۱۹۶۳ میلادی توافق کردند که از انجام آزمایش‌های هسته‌یی در جو زمین خودداری کنند.

 

 

ارسال نظر