مشاور ترامپ اتهام توطئه علیه امریکا را پذیرفت

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۵۳۷
مشاور ترامپ اتهام توطئه علیه امریکا را پذیرفت

 گروه جهان

ریک گیتس مشاور پیشین ستاد انتخاباتی رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، اتهام توطئه علیه دولت امریکا و دروغگویی به مقامات این کشور را پذیرفته است. اکنون از همکاری احتمالی گیتس با رابرت مولر بازرس ویژه اف‌بی‌آی در رابطه با پرونده تماس‌های احتمالی با روسیه (روسیه گیت)، سخن می‌رود. همچنین دادستان ویژه امریکا با صدور کیفرخواستی پل مانافورت مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ را به دست داشتن در یک پرونده جدید متهم کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، ریک گیتس مشاور پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ به چند مورد از اتهامات مطرح شده اعتراف کرده است. تحقیقات پیرامون تماس‌های احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با مقامات روسیه کماکان ادامه دارد. یکی از کسانی که ‌باید در برابر رابرت مولر بازرس ویژه اف‌بی‌آی، درباره تماس‌های پنهانی با روسیه پاسخگو باشد، ریک گیتس مشاور سابق ترامپ بود.

حال گیتس که معاون مانافورت بوده به چند اتهام بزرگ‌، ازجمله توطئه علیه دولت امریکا، دادن اطلاعات غلط به مقامات و همچنین کلاهبرداری و لابیگری به سود نیروهای طرفدار روسیه در اوکراین اعتراف کرده است. ریک گیتس اعلام آمادگی کرده با رابرت مولر پیرامون پرونده تماس‌های غیرقانونی با روسیه همکاری کند. گرچه اعتراف گیتس به‌طور مستقیم ربطی به خطاهای احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ ندارد، اما اظهارات او می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری درباره پرونده تماس‌های غیرقانونی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه دراختیار پلیس فدرال امریکا قرار دهد.

ریک گیتس در شرایطی با رابرت مولر همکاری می‌کند که پیش‌تر در نامه‌هایی خطاب به خانواده و دوستانش گفته بود حاضر به پذیرش اتهامات نیست و قصد دارد از خود دفاع کند. او اکنون نظر خود را تغییر داده و گفته است که برای کاهش فشار روانی بر خانواده خود، اتهامات مطرح شده را می‌پذیرد. گیتس تاکید کرده با این اعترافات مانع از طولانی شدن تحقیقات و محاکمه خود شده است.

 کیفرخواست جدید مانافورت

گیتس و پل مانافورت ازجمله متهم شده‌اند که از طریق لابیگری برای نیروهای طرفدار روسیه در اوکراین، میلیون‌ها دلار پول دریافت کرده‌اند. رابرت مولر در کیفرخواست جدید، مانافورت را متهم کرده به‌طور مخفیانه به سیاستمداران ارشد اروپایی در سال‌های 2012 و 2013 میلادی پول پرداخت کرده تا با ویکتور یاناکوویچ دولت وقت اوکراین که مورد حمایت روسیه بوده، لابی کنند. گفته شده، مانافورت گروهی موسوم به «هاپسبورگ» را تشکیل داده تا سیاستمداران اروپایی ارزیابی مستقل خود از اقدامات دولت اوکراین را دراختیار وی قرار دهند. این گروه ازسوی یک صدراعظم سابق اروپا هدایت و اداره می‌شده که کیفرخواست او را «سیاستمدار خارجی A» معرفی کرده است.

رابرت مولر چهارشنبه گذشته نیز در اقدامی مشابه، علیه یک وکیل مقیم لندن اعلام جرم کرد و او را به دروغگویی متهم کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، آلکس ون در زوآن نوزدهمین نفری بود که در جریان پرونده ترامپ-روسیه به‌طور رسمی متهم و به دادگاه‌های امریکا احضار می‌شد. آن‌طور که مدارک دادگاه نشان می‌دهد آلکس ون در زوآن در سال ۲۰۱۲ ماموریت یافته برای وزارت دادگستری اوکراین گزارشی در ارتباط با پرونده قضایی یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر سابق اوکراین، تهیه کند. تیموشنکو، یک سال پیش از این ماجرا به اتهام سوءاستفاده از قدرت محاکمه شده بود؛ اتهامی که خود او آن را متاثر از رقابت‌های سیاسی می‌دانست. در مدارک ارائه شده از سوی رابرت مولر به دادگاه همچنین آمده، زوآن در آن گزارش نتیجه‌گیری کرده که محاکمه تیموشنکو عادلانه بوده و روند رسیدگی قضایی به آن مناسب بوده است. مدارک اقامه دعوی علیه این وکیل مقیم لندن جمعه در واشنگتن به مجامع قضایی تحویل داده شده است. در این مدارک آمده بود زوآن درمورد آخرین ارتباطش با ریک گیتس دروغ گفته است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با کم‌اهمیت خواندن این اتهام‌ها، آن را دلیلی بر غیرواقعی بودن اتهام رابطه مسموم میان اعضای ستاد انتخاباتی او و روسیه می‌داند. اما منتقدان ترامپ و به‌ویژه دموکرات‎ها می‌گویند بازرس مولر با ادامه پیدا کردن مناسبات مالی و جرایم مالیاتی و پولشویی مظنونان علاوه بر نزدیک شدن به دیگر افراد مرتبط با این تحقیقات، خواهد توانست انگیزه‌های مالی افرادی چون ریک گیتس یا پل مانافورت را بیشتر شناسایی کند و برای مثال دریابد که آیا زد و بندهای مالی این افراد با افرادی در روسیه یا مثلا بدهی مالی مانافورت به یکی از الیگارش‌های اوکراین می‌توانسته آنها را مستعد دریافت رشوه یا سکوت و همکاری در زمینه خاصی کند یا خیر.

نیویورک‌تایمز نوشته، پذیرش اتهامات جدید از سوی ریک گیتس و همچنین طرح اتهامات جدید علیه پل مانافورت نشان‌دهنده روند رو به پیشرفت تحقیقات رابرت مولر درخصوص دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست. باتوجه به مقاومت پل مانافورت، این احتمال بسیار قوی است ریک گیتس که یکی از همپیمانان سابق مانافورت به‌شمار می‌رفت علیه او یا دیگر اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ شهادت دهد. در صورت اثبات اتهامات مطرح شده علیه مانافورت، او احتمالا به

6 سال حبس محکوم خواهد شد. ریک گیتس زمانی حاضر به همکاری با رابرت مولر شد که بازرس ویژه با مطرح کردن اتهامات جدید ازجمله پولشویی، وی را به‌شدت تحت فشار گذاشت. به‌نوشته نیویورک‌تایمز، گرچه احتمالا ریک گیتس هیچ اشاره‌ مستقیمی به ارتباط احتمالی دونالد ترامپ یا نزدیکان او با روس‌ها نخواهد کرد اما اعتراف او می‌تواند بیانگر این حقیقت باشد که ترامپ افرادی را که سوابق مالی روشنی نداشته‌اند در ستاد انتخاباتی خود به کار گرفته است. همچنین ریک گیتس در دوره‌یی از ستاد انتخاباتی ترامپ فعال بوده که او موضع‌گیری‌های انتخاباتی در حوزه سیاست خارجی را آغاز کرد. فعالیت‌های انتخاباتی ریک گیتس مرتبط با پیام‌های انتخاباتی در فضای مجازی و فیس‌بوک بوده است؛ همان بخش‌هایی که به گفته رابرت مولر دولت روسیه سعی داشته تا از آن طریق بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع دونالد ترامپ تاثیرگذاری داشته باشد.

 

 

ارسال نظر