کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۲۸

 آزادی روزنامه‌نگار آلمانی بازداشت شده در ترکیه

یک روز پس از دیدار بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین دنیز یوجل، گزارشگر روزنامه ولت آلمان در ترکیه از زندان آزاد شد. گزارشگر این روزنامه پس از یک سال و یک روز تحمل زندان در ترکیه آزاد شده است. آزادی گزارشگر آلمانی ترک‌تبار با گشایش پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ همزمان بود. ولفگانگ ایشینگر، رییس کنفرانس خبر را به آگاهی سیاستمداران حاضر رساند و ضمن ابراز شادمانی، آزادی یوجل را قدمی در مسیر کاهش تنش میان اروپا و آنکارا دانست. هنوز تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر آلمانی ترک‌تبار در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند.

 افشاگری جدید درباره «هتل کارلتون» عربستان

فایننشال‌تایمز با نقل داستان‌هایی از هتل ریتز کارلتون که در آن شاهزادگان و تاجران بزرگ عربستانی ازجمله ولید بن طلال بازداشت بودند، نوشته برخی از آنها که از هتل خارج شدند از افسردگی رنج می‌بردند. در این مطلب آمده، شاهزادگان و تاجران روزهای خود را درحال بازجویی به سر می‌بردند و اتاق‌هایشان تحت نظر نیروهای امنیتی بوده و از حریم خصوصی محروم بودند. آنها اجازه صحبت کردن با یکدیگر را نداشتند و تنها می‌توانستند تلفنی با اعضای خانواده‌شان گفت‌وگو کنند. بعضی از آنها درحالی که دچار افسردگی شده‌ بودند از این هتل بیرون آمدند و حرفی از اتفاقاتی که در هتل برایشان رخ داده، نمی‌زنند و بیشتر اوقات در سکوت به سر می‌برند.

 درخواست قطر برای تشکیل اتحاد نظامی خاورمیانه

شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر گفته برای پیشگیری از سقوط کشورهای خاورمیانه به مرز ویرانی این کشورها باید اختلافات خود را کنار گذاشته و یک اتحاد نظامی شبیه به الگوی اتحادیه اروپا تشکیل دهند. به‌گزارش رویترز، وی از جامعه بین‌الملل خواسته به کشورهای منطقه برای رسیدن به این هدف فشار بیاورند. امیر قطر در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به اینکه خاورمیانه در مرز ویرانی است، گفته زمان آن رسیده که همه کشورهای منطقه، گذشته را فراموش کرده و در مورد قواعد اساسی امنیت و حاکمیت به توافق برسند. از حدود 7ماه پیش عربستان، امارات، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، دوحه را تحریم اقتصادی و سیاسی کردند.

 ترکیه یک داعشی را به عراق تحویل داد

مقامات ترکیه یک مقام ارشد بازداشت شده داعش را به عراق تحویل دادند. به گزارش اسپوتنیک، علوان سلمان العیثاوی ۵۵ ساله رهبر امور مذهبی داعش پس از فروپاشی این گروه در سوریه در شهر ساکاریا در ترکیه تحت نام برادرش زندگی می‌کرد که طی عملیاتی توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد و به مقامات عراق تحویل داده شد. به تازگی روابط ترکیه و عراق بهبود یافته به ‌گونه‌یی که ترکیه در کنفرانس اخیر کویت 5 میلیون دلار برای بازسازی عراق اعتبار اختصاص داد.

 

ارسال نظر