تیلرسون: شکافی در روابط با قاهره نیست

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۹۵

گروه جهان  

وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با همتای مصری خود اعلام کرد امریکا در مبارزه با تروریسم در کنار مصر است و واشنگتن به دستیابی به توافقنامه دایمی میان اسراییل و فلسطین پایبند است.

به گزارش ایسنا به نقل از النشره، رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سامح شکری همتای مصری خود در قاهره گفت: «در دیدار دوجانبه نگرانی‌های امنیتی در منطقه، مساله حقوق بشر و نقش مدنی مصر را مورد بررسی قرار دادیم و امریکا در مقابله با تروریسم در کنار مصر است.» تیلرسون افزود: قاهره و واشنگتن همکاری مستحکم خود را در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد؛ تعهد امریکا با مصر درباره این مساله روشن است و شکافی میان دو کشور وجود ندارد. وی ادامه داد: مصر و امریکا از طرح‌های سازمان ملل درباره لیبی حمایت می‌کنند. وزیر خارجه امریکا گفت: در این دیدار چگونگی به حرکت درآوردن چرخه روند سیاسی سوریه بررسی و راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل بحران این کشور اعلام شد. وی تصریح کرد: مذاکرات ژنو تنها راهی است که از طریق آن حل بحران سوریه امکان‌پذیر است. تیلرسون همچنین گفت، امریکا از روند انتخابات سراسری شفاف و سالم در مصر حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه امریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که واشنگتن به دستیابی به توافقنامه دایمی صلح میان اسراییل و فلسطین پایبند است. این در حالی است که دولت ترامپ قدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخته و اعلام کرده سفارت خود را به این شهر منتقل خواهد کرد؛ تصمیمی که با موجی از مخالفت‌های بین‌المللی مواجه شده است.

وزیر خارجه مصر در اشاره به این مساله گفت: «تلاش می‌کنیم درگیری‌ها در منطقه را به شیوه‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم و حمایت امریکا از مصر در جهت منافع دو کشور است.» شکری افزود: «با تیلرسون به بررسی راه‌های تقویت همکاری دوجانبه و تحقق ثبات در منطقه پرداختیم و ما خواهان تقویت روابط با امریکا برای پیشبرد تلاش‌های صلح و ثبات در منطقه هستیم. مصر وارد جنگی جدی برای ریشه‌کن کردن تروریسم در سینا شده و ما از حمایت امریکا از مصر در این جنگ قدردانی می‌کنیم.»

 

ارسال نظر