کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۳۴:۴۲
کد خبر: ۱۱۶۶۳۰

مقامات عراقی بین لغو تابعیت دوم یا واگذاری پست

دادگاه عالی فدرال عراق راه را برای پارلمان هموار کرد تا قانونی را تصویب کند که در آن مقامات یا باید تابعیت دوم‌شان سلب شود یا پست‌های خود را ترک کنند. این مساله شامل حال ده‌ها وزیر، نماینده، سفیر و استاندار می‌شود. به گزارش ایلاف طبق ماده ۱۸ قانون اساسی در بند چهارم داشتن چند تابعیت برای هر عراقی مجاز است اما اگر این افراد پستی کلیدی یا امنیتی داشته باشند باید از تابعیت دوم خود صرف‌نظر کنند. دولت عراق ۲۰۰۹ پیش‌نویس قانون لغو تابعیت خارجی برای پست‌های مهم حکومتی و امنیتی را به پارلمان ارائه داد اما این پیش‌نویس هنوز در پارلمان تصویب نشده است.

پاکستان پرداخت‌های معوق‌ را از امریکا می‌خواهد

مقام‌های ارشد وزارت خارجه پاکستان گفته‌اند، اسلام‌آباد از امریکا می‌خواهد تا حداقل پرداخت آن اعتباراتی که سررسید آنها گذشته است، انجام دهد. به گفته اسلام‌آباد، واشنگتن می‌تواند کمک‌ها را تعلیق کند اما نه برای اعتباراتی که مهلت آنها گذشته است. به گزارش نیشن، پاکستان پرداخت‌های معوق امریکا را که میلیاردها دلار می‌شوند، طلب خواهد کرد. به گفته آنها دو کشور برای اعتمادسازی تلاش می‌کنند. ماه گذشته امریکا کمک امنیتی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورد و گفت اگر پاکستان اقدامات قاطعی علیه شبکه حقانی و طالبان افغانستان انجام دهد، می‌تواند اعتبارات معوق را دریافت کند. گرچه جان سالیوان، معاون وزیر خارجه امریکا اخیرا در اظهاراتی با چرخش در مواضع واشنگتن گفته، کشورش از اقدامات پاکستان در مبارزه با تروریسم تقدیر می‌کند.

4 هزار عضو داعش در زندان‌های اقلیم کردستان

مسوولان اقلیم کردستان عراق می‌گویند حدود 4هزار نفر از اعضای داعش در بازداشت دولت این منطقه هستند. به گزارش یورونیوز، دیندار زیباری، مشاور امور بین‌الملل دولت اقلیم کردستان همچنین از دستگیری حدود ۲۵۰۰عضو داعش توسط نیروهای پیشمرگه از ۲۰۱۴ تا تابستان ۲۰۱۷ خبر داده است. دید‌‌بان حقوق بشر پیش‌تر از سرنوشت حدود ۳۵۰نفر که از زمان تصرف شهر کرکوک توسط نیروهای دولتی عراق مفقود شده‌اند، ابراز نگرانی کرده بود.

کشف گور جمعی در عربستان

یک تیم تحقیقاتی سعودی از کشف گور جمعی در منطقه جازان واقع در جنوب غرب این کشور شامل ده‌ها اسکلت و قطعات استخوانی مدفون شده در حفره‌یی بزرگ در میان صخره‌های این منطقه خبر داد. به گزارش سی‌ان‌ان، دلایل یا تاریخ مرگ این افراد که با شیوه‌یی که در عربستان آن زمان مرسوم نبوده، دفن شده‌اند هنوز مشخص نیست. فائز حسن عثمانی، باستان‌شناس گفته، مشخص کردن سن اسکلت‌ها با توجه به آسیب‌هایی که عوامل جوی روی آنها گذاشته است، کار دشواری است.

 

ارسال نظر