بورس‌های جهان ۴ تریلیون دلار ضرر کردند

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۳۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۶۲۹

گروه جهان   بورس‌های جهان در چند روز اخیر ۴هزار میلیارد دلار ارزش خود را از دست دادند. به گزارش رویترز، سه‌شنبه بورس‌های اصلی اروپا حدود ۲,۵درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند و معاملات آتی بورس وال استریت امریکا با ضرر قابل توجه و کم‌سابقه‌یی روبه‌رو شد. در همین حال میانگین شاخص بورس ۴۷ کشور جهان از جمعه به بعد تقریبا ۸درصد سقوط کرده و در مجموع ۴تریلیون دلار بورس‌های جهان متضرر شده‌اند. گفته شده، در حال حاضر سرمایه‌گذاران روی دو گزینه سرمایه‌های امن سنتی، یعنی طلا و دلار متمرکز شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گرچه برخی سهام آسیایی در معاملات چهارشنبه هم بخشی از سود خود را از دست دادند بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هجوم به فروش سهام تحت اضطراب و نگرانی، دیگر به پایان رسیده است و همین مساله اجازه داده که نوسانات اندکی فروکش کنند، اما همچنان چشم‌انداز سفت‌ و سخت‌تر شدن شرایط مالی در جهان، چالشی برای بلندمدت محسوب می‌شود.

تام کنی استراتژیست ارشد ای‌ان‌زی، گفته است: «اگر ما به برخی دلایل و محرک‌های نوسانات اخیر نگاهی بیندازیم اصلاح طبیعی قیمت‌ها و هجوم به فروش سهام هیچ‌کدام از این عوامل در دوره بلندمدت نوسانات شدید شرکت نخواهند داشت. احتمالا این اصلاح قیمت یک پیشرفت برای سلامت بازار خواهد بود و منعکس‌کننده چشم‌انداز اقتصاد کلان نیست.»

تحلیلگران بانک جی پی مورگان نیز با اشاره به سلامت اقتصادی شرکت‌ها، خصوصا شرکت‌های امریکایی معتقدند که کاهش تدریجی و بلندمدت بورس‌ها توجیه اقتصادی ندارد. مسوول استراتژی بانک بزرگ تجاری امریکایی جی پی مورگان با اعلام اینکه شرایط عینی یک سقوط فاحش بورس هنوز ایجاد نشده، گفته است: «در سطح اقتصادی هیچ تغییر منفی مشاهده نمی‌شود و آخرین شاخص‌ها از سلامت اقتصاد جهانی حکایت دارند.» به گزارش مهر، در جریان سقوط شاخص‌های سهام وارن بافت سومین فرد ثروتمند جهان که رییس برکشایر هاتاوی است، بیشترین ضرر را متحمل شده و طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ 5.1 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است. برکشایر بزرگ‌ترین سهامدار شرکت ولزفارگو است که 9.2درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین سقوط یک شرکت در شاخص اس‌اندپی است. بافت، ۸۷ ساله، یکی از ۱۸ میلیاردر فهرست بلومبرگ است که بیش از یک میلیارد دلار را از دست داد. مدیر اجرایی ارشد فیس‌بوک، مارک زاکربرگ هم 3.6 میلیارد دلار زیان دید که دومین زیان بزرگ دیروز بوده است. حتی ثروت مدیر اجرایی ارشد شرکت آمازون‌دات‌کام، جف بزوس که ثروتمندترین فرد جهان است، از سقوط بازار در امان نبود. ثروت او هم 3.3 میلیارد دلار کاهش یافت و به 116.4 میلیارد دلار رسید. 

 

ارسال نظر