خطر نابودی ارزهای دیجیتال جدی است

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۲۹:۴۶
کد خبر: ۱۱۶۶۲۴
خطر نابودی ارزهای دیجیتال جدی است

گروه جهان  طلا تسلیمی  

رییس بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی به بانک‌های مرکزی در جهان هشدار داده، ارز دیجیتال بیت‌کوین را تحت کنترل درآورند و از «سوء‌استفاده» ارزهای رمزنگار از نهادهای اصلی بانکی و تبدیل شدن آنها به «تهدیدی برای ثبات مالی» جلوگیری کنند. این درحالی است که رییس تحقیقات سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» اعلام کرده، افت ارزش ارزهای رمزنگار که در یک ماه گذشته نزدیک به 500 میلیارد دلار رسیده احتمالا همچنان ادامه خواهد داشت. طبق گزارش تهیه شده در این زمینه بیشتر ارزهای دیجیتال در شکل فعلی خود دوام نخواهند آورد و سرمایه‌گذاران باید حتی برای بدترین شرایط یعنی از بین رفتن کل ارزش این ارزها آماده باشند.

 هشدار علیه ارزهای رمزنگار

به گزارش فایننشال‌تایمز آگوستین کارستنز، رییس بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی که به بانک بانک‌های مرکزی مشهور است(بانکی که بانک‌های مرکزی جهان در آن حساب دارند) بیت‌کوین را «ترکیبی از حباب، طرح کلاهبرداری و فاجعه زیست‌محیطی» توصیف کرد. این اظهارات کارستنز درحالی بیان شده که نشانه‌های فزاینده‌یی از واکنش‌های شدید نهادهای مالی مطرح علیه ارزهای رمزنگار مشاهده می‌شود که با کاهش قیمت بیت‌کوین همراه بوده تا اندازه‌یی که این ارز دیجیتال تنها در یک ماه نزدیک به دو سوم از ارزش خود را در بازار از دست داده است. کارستنز سه‌شنبه در سخنرانی در دانشگاه گوته در آلمان گفت:«تا امروز قضاوت بسیاری این بوده که با توجه به اندازه کوچک و همبستگی محدود ارزهای رمزنگار نگرانی‌ای درباره رسیدن آنها به سطح نظام‌مند پیش نخواهد آمد. اما اگر مقامات اقدامات پیشگیرانه‌یی صورت ندهند، ارزهای رمزنگار می‌توانند همبستگی فزاینده‌یی با نظام مالی پیدا کنند و به تهدیدی برای ثبات مالی تبدیل شوند.»

ارزهای رمزنگار در سال 2017 از نظر تعداد و ارزش توجه زیادی را به خود جلب کردند و جمع مبلغ سرمایه ارزهای دیجیتال در بازار در اوایل ژانویه به حدود 830 میلیارد دلار رسید؛ اما از همان زمان با فروش ناگهانی این ارزها به قیمت پایین در بازار حدود 70درصد از ارزش آنها کاسته شد. بیشتر بانک‌ها همچنان از پرداختن به ارزهای دیجیتال سر باز می‌زنند چراکه نگرانی‌هایی درباره استفاده از این ارزها در پول‌شویی به‌ دلیل گمنامی مبادله‌کنندگان وجود دارد. برای نمونه بانک‌های وام‌دهنده در بریتانیا از ارائه وام به افرادی که پس‌انداز خود را از طریق فروش ارزهای رمزنگار جمع کرده‌اند، خودداری می‌کنند چراکه در عمل امکان ردگیری پول‌ آنها وجود ندارد. بسیاری از بانک‌های امریکا و بریتانیا نیز از خرید ارزهای رمزنگار با کارت‌های اعتباری ممانعت می‌کنند.

یک روز پیش از سخنرانی کارستنز ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا هشدار داد که ارزهای رمزنگار«دارایی‌هایی پر مخاطره» هستند و شاخه نظارت بانک مرکزی اروپا در تلاش است که «مخاطرات احتمالی این دارایی‌های دیجیتال برای نهادهای مالی» را شناسایی کند.

اما همین حالا هم می‌توان نشانه‌هایی از نفوذ دارایی‌های مربوط به ارزهای رمزنگار را به وال‌استریت مشاهده کرد. برای نمونه می‌توان به ایجاد قراردادهای مرتبط با بیت‌کوین توسط دو شرکت بزرگ مبادلات ارز در امریکا در ماه دسامبر(سی‌ام‌ای و سی‌بوئه) اشاره کرد. گلدمن ساکس و مورگان استنلی به صورت واسطه قراردادهایی برای مشتریان خود فراهم می‌آورند اما از تجارت مستقیم ارزهای رمزنگار یا نگهداری از این ارزها برای مشتریان خودداری می‌کنند. با این حال توجه سرمایه‌گذاران به این ارزها رو به افزایش است.

 سقوط تا نابودی مطلق

به گزارش بلومبرگ، گروه بانکی گلدمن‌ ساکس تحقیقاتی را در زمینه بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال صورت داده که طبق آن امکان جایگزینی ارزهای رمزنگار با گزینه‌های رقابتی احتمال به صفر رسیدن ارزش این ارزها را در پی دارد. استیو استرانگین، مسوول تحقیقات سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در گزارشی به تاریخ 5 فوریه(دوشنبه) گفت نوسانات اخیر در ارزش ارزهای رمزنگار از یک حباب حکایت دارد. ظاهرا این گرایش در بازار وجود دارد که ارز دیجیتالی جدید جایگزین ارز قبلی شود و بدین‌ترتیب یک ارز می‌تواند همه ارزش خود را از دست بدهد و این روند غیرمنطقی سبب می‌شود تنها شمار اندکی برنده بیشترین سود را از این شرایط ببرند. استرانگین افزود:«همبستگی بالا میان ارزهای رمزنگار گوناگون نگرانم می‌کند. به دلیل اینکه این ارزها ارزش حقیقی و ذاتی ندارند، احتمال دوام‌ نیاوردنشان زیاد است و ممکن است ارزش آنها تا نابودی مطلق سقوط کند.»

مسوول تحقیقات گلدمن ساکس در ادامه به این مساله اشاره کرد که سکه‌های دیجیتال امروزی به دلیل سرعت پایین مبادلات، چالش‌های امنیتی و هزینه بالای نگهداری از آنها قدرت دوام در بلندمدت را ندارند و حتی معرفی قراردادهای قانون‌مند بیت‌کوین نیز در کاهش این نگرانی‌ها تاثیری نداشته است. او در ادامه به تشابه شرایط حباب افزایش ارزش شرکت‌های فناوری در بحران مالی اواخر دهه 1990 اشاره کرد و افزود:«آیا هیچ‌یک از ارزهای رمزنگار امروزی می‌توانند آمازون یا گوگل باشند یا عاقبت آنها مشابه شمار زیادی از موتورهای جست‌وجوی ناکارآمد خواهد بود؟ تنها به این دلیل که در تفکر حباب به سر می‌بریم به این معنا نیست که احتمال افزایش ارزش قیمت‌ها برای شمار اندکی از نجات‌یافتگان وجود نخواهد داشت. اما در عین حال به این معنا هم نیست که بار دیگر افزایش قیمت اخیر این ارزها را یک مرتبه دیگر شاهد خواهیم بود.»

 

ارسال نظر