کره‌شمالی با نقض تحریم‌ها میلیون‌ها دلار به دست آورده است

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۹۸

گروه جهان|

یک نهاد ناظر مستقل سازمان ملل اعلام کرده کره‌شمالی با نقض تحریم‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۰۰میلیون دلار درآمد از صادرات کالاهای ممنوع داشته است. پیونگ‌یانگ همچنین به ارسال سلاح به سوریه و میانمار متهم شده است.

به گزارش رویترز، بر اساس این گزارش محرمانه که به کمیسیون تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده، کره‌شمالی زغال‌سنگ را به بنادری از جمله روسیه، چین، کره‌جنوبی، مالزی و ویتنام ارسال کرده است. در این گزارش آمده است که کشتی‌های حامل این‌ بارها اوراق جعلی داشته‌اند. در این مدارک، منبع ارسال زغال‌سنگ‌ها روسیه و چین ذکر شده است. 15عضو شورای امنیت در سال ۲۰۰۶ به اتفاق آرا رای به تشدید تحریم‌های اعمال شده بر کره‌شمالی دادند. روسیه و چین همواره بر پایبندی خود به تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ تاکید کرده‌اند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل قرار است چند روز دیگر برای برگزاری مذاکراتی با رهبران سئول سفری رسمی به کره‌‌جنوبی داشته باشد. او همچنین قرار است در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی کره‌‌جنوبی نیز شرکت کند. دبیرکل سازمان ملل اخیرا با استقبال از مذاکرات دو کره گفته این کاملا ضروری است که بازیگران کلیدی اقدام به برگزاری مذاکرات جدی بر سر بحران هسته‌یی کره‌شمالی کنند تا روند فعلی گرم شدن روابط میان پیونگ‌یانگ و سئول ادامه یابد.

گوترش به خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفته است: «هدف ما همچنان خلع صلح‌آمیز سلاح هسته‌یی شبه جزیره کره است. به همین منظور این کاملا ضروری است که مذاکراتی جدی میان بازیگران کلیدی این فرآیند انجام شود و سازمان ملل هر آنچه بتواند، انجام خواهد داد تا آنها را تشویق به این کار کند. »

اخیرا ریونگ هو وزیر خارجه کره‌شمالی در نامه‌یی به گوترش از او تقاضا کرده تا از روند بهبود روابط دو کره از طریق اعلام مخالفتش با مانورهای نظامی مشترک واشنگتن و سئول حمایت کند. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در اظهاراتی این احتمال را که گوترش در سفر به کره‌‌جنوبی به دیدار یک مقام کره‌شمالی برود، رد نکرد.

 

ارسال نظر