درآمد پایین و بدهی بالا؛ مشکل کشورهای عربی

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۲۰

گروه جهان|

موسسه اعتبارسنجی مودی چشم‌انداز اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به دلیل درآمد پایین و بار سنگین بدهی‌ها منفی اعلام کرد.

به گزارش عرب‌نیوز، موسسه اعتبارسنجی مودی در جدیدترین برآورد خود، چشم‌انداز درآمدی کشورهای عضو شورای خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان) در سال ۲۰۱۸ میلادی را به‌دلیل به رشد ضعیف اقتصادی، چالش‌های ساختاری و تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه، منفی اعلام کرد. به گزارش موسسه مودی، با وجود افزایش قیمت نفت از پایین‌ترین سطح خود در اوایل سال ۲۰۱۶، درآمد کشورهای منطقه تنها برای ایجاد ثبات و توازن در کسری بودجه و بازپرداخت بدهی‌ها کافی خواهد بود. به‌علاوه، مخاطرات طولانی‌مدت ژئوپلیتیک نقش بسزایی در تعریف کیفیت اعتباری دارایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارند.

مودی رشد تولید ناخالص داخلی این کشورها را در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۲‌درصد اعلام کرده که نسبتا مثبت ارزیابی می‌شود. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به‌طور میانگین ۵‌درصد ثبت شده است و اکنون رشد اقتصادی کمتر از ۵‌درصد به این معناست که تولید نفت و گاز این کشورها رشد قابل‌توجهی نخواهد داشت و رشد بخش غیرنفتی نیز پایین خواهد بود.

مودی اعلام کرده درآمد این کشورها کمتر از هزینه‌ها خواهد بود و مجموع کسری بودجه در سال جاری و آتی معادل ۵‌درصد از تولید ناخالص داخلی است و این رویه به افزایش سطح بدهی‌ها و کاهش درآمدهای نقدی می‌انجامد. مودی در گزارش خود عنوان کرده که سرعت افزایش بدهی کشورهای منطقه متفاوت است: بدهی دولتی بحرین تا سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۱۰۰‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود؛ بار بدهی کویت و عربستان سعودی در سطح پایین‌تری برآورد می‌شود و بدهی‌های قطر از هر سه کشور کمتر است؛ امارات متحده عربی نیز می‌تواند در بازه زمانی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، در میان بدهی‌ها و پرداخت‌ها توازن ایجاد کند.

اما در کل انتظار می‌رود تنش دیپلماتیک در منطقه و تحریم اقتصادی قطر توسط برخی کشورهای عربی، تا آخر سال ۲۰۱۸ و شاید بعدتر، ادامه یابد.

 

ارسال نظر