ترور رهبر صرب‌ها در آستانه مذاکراتی سیاسی

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۱۹

گروه جهان

گروه جهان| اولیور ایوانوویچ، رهبر صرب‌های کوزوو سه‌شنبه در شهر میتروویکا در شمال این کشور به ضرب گلوله ترور شد. قتل ایوانوویچ درست در زمانی صورت گرفت که صربستان و کوزوو گفت‌وگوها در زمینه عادی‌سازی روابط را آغاز کردند. این مذاکرات برای بیش از یک سال متوقف شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه الکساندر وجیج، رییس‌جمهور صربستان نشست عالیرتبه امنیتی را برای بررسی این ترور خواستار شده است. دولت کوزوو نیز در پریشتینا این اقدام را به ‌شدت محکوم و اعلام کرده این مساله را چالشی برای حکومت قانون و تلاش‌ها برای ایجاد حکومت قانون در خاک کوزوو قلمداد می‌کند.

ایوانوویچ به عنوان یک سیاستمدار صرب میانه‌رو در شهر میتروویکا که در شمال آن صرب‌ها و در جنوب آن آلبانیایی‌تبارهای کوزوو زندگی می‌کنند، شناخته شده بود. در بخش صرب‌نشین میتروویکا جوی خشونت‌آمیز بر فضای سیاسی حاکم است. قتل ایوانوویچ می‌تواند روابط مشکل‌دار میان صربستان و کوزوو را پیچیده‌تر کند. این اتفاق همچنین سوالاتی را درباره روند صلحبانی بین‌المللی و اجرای قوانین در منطقه پیش می‌آورد.

خبر کشته شدن ایوانوویچ را کسنیژا بوزوویچ یکی از مسوولان حزب او و نبوژسا ولاجیچ وکیلش اعلام کردند. وکیل ایوانوویچ در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت:«متاسفانه آرزو می‌کردم که این مساله صحت نداشته باشد اما پزشکان اعلام کردند که وی ساعت 9:30صبح امروز(سه‌شنبه) از دنیا رفته است.» دادستان عمومی شهر نیز اعلام کرد:«این حمله توسط یک خودرو درحال حرکت صورت گرفت و هنوز نمی‌دانیم چه کسی عامل آن بوده است.» براساس گزارش تلویزیون دولتی صربستان، ایوانوویچ ۶۴ ساله پس از تیراندازی عامل مسلح که فردی ناشناس بود در مقابل دفتر حزب متبوعش به‌ شدت زخمی شد. این سیاستمدار پیش‌تر در سال 2016 در دادگاه کوزوو به ارتکاب جرایم جنگی در اواخر دهه ۱۹۹۰ محکوم شده بود. از زمان پایان جنگ تاکنون خشونت‌های متعددی در کوزوو صورت گرفته است.

دستگیری ایوانوویچ در سال 2014 نیز با تظاهرات قوم صرب در کوزوو و مخالفت‌های شدید از سوی بلگراد همراه شد. ایوانوویچ در جلسه محاکمه اتهامات را رد کرده و گفته بود، انگیزه‌های سیاسی پشت اتهامات بوده است. در فوریه سال گذشته این حکم به تعلیق درآمد و پرونده ایوانوویچ برای بررسی مجدد به دادگاه فرستاده شد.

 

ارسال نظر