کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۵۵

 بازداشت سه تبعه ترکیه در افغانستان

مقامات اطلاعاتی افغانستان سه تبعه ترکیه و یک شهروند افغان را که با یک سازمان غیردولتی در ارتباط بودند، بازداشت کردند. به گزارش یورونیوز، به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها در راستای کارزار دولت ترکیه علیه هواداران فتح‌الله گولن از مخالفان دولت این کشور صورت گرفته است. سازمان غیردولتی «افغان-ترک چاغ‌ایجوکیشنال» از ۱۹۹۵ تاکنون اداره مدارسی در شهرهای مختلف افغانستان را برعهده دارد. دولت ترکیه گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام سال گذشته متهم کرده است.

 دعوت «ترزا می» ‌از بارزانی برای سفر به لندن

نخست‌وزیر بریتانیا در تلاش برای حل بحران میان اربیل و بغداد از نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق برای سفر به لندن دعوت به عمل آورد. به گزارش ایسنا، ترزا می‌ در تماس تلفنی با نیچروان بارزانی خواهان حل اختلافات میان اربیل و بغداد شده است. تحلیلگران احتمال می‌دهند که در صورت شکست مذاکرات میان اربیل و بغداد، اوضاع مالی اقلیم دچار بحران شود. از زمان برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، دولت فدرال اربیل را تحریم کرده است.

 سفر هیات اسراییلی به بحرین

رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند که هیاتی از تجار اسراییلی ماه آتی میلادی سفری به بحرین خواهند داشت. به گزارش ایسنا، این سفر در راستای تکمیل سفر چند روز قبل گروهی از بحرین به اراضی اشغالی انجام می‌شود. جمعیت الوفاق بحرین بزرگ‌ترین گروه شیعه مخالف در بحرین، مخالفت شدید خود را با سفر هیاتی از دولت بحرین به اراضی اشغالی و بازدید از قدس اشغالی اعلام کرده‌اند. این جمعیت تاکید کرده هر تلاشی برای عادی‌سازی روابط با اسراییل به منزله خیانتی به مردم بحرین است.

 افزایش نیروی هوایی امریکا در افغانستان

ارتش امریکا به دنبال گسترش سه برابری نیروی هوایی افغانستان در طول هفت تا هشت سال آینده است. به‌ گزارش اسپوتنیک، ارتش امریکا امیدوار است با استقرار هلی‌کوپترهای بلک‌هاوک، جنگنده‌های A-29 نیروی هوایی افغانستان را سه برابر گسترش دهد. افغانستان مدت‌هاست که با اوضاع سیاسی، اجتماعی و امنیتی بی‌ثباتی دست به گریبان است و علتش افزایش اقدامات شبه‌نظامیان به‌ویژه داعش و طالبان است.

 ثبت‌نام دوسوم عربستانی‌ها برای دریافت یارانه

وزیر کار عربستان از ثبت‌نام حدود دوسوم شهروندان این کشور در برنامه دریافت یارانه نقدی اقشار متوسط و فقیر خبر داد. به گزارش روسیا الیوم، علی الغفیص گفته 13 میلیون شهروند یعنی نزدیک به 64 درصد مردم این کشور در برنامه دریافت یارانه نقدی موسوم به حساب شهروند ثبت‌نام کردند. حساب شهروند برنامه‌یی دولتی با هدف حمایت از قشر متوسط و فقیر در چارچوب برنامه «چشم‌انداز 2030» است که رهایی از اقتصاد تک‌محصولی است.

 

ارسال نظر